Het begrip ‘big data’ van begin deze eeuw begint nu pas inhoud te krijgen. Hoe hou je het bij elkaar?
Vorige week schoven we redactiebreed aan bij een rondetafel over de OnMarc Datadriven Scope 2022-2025. De aanleiding was het verschijnen van een onderzoek, of beter ‘een deep dive’ waarvan het doel was om de status van datagedreven werken en klantbediening te onderzoeken, met een focus op de meer volwassen en ambitieuze bedrijven in e-commerce.
Het onderzoek bestond uit gestructureerde interviews, die zijn afgenomen in september 2021. De respondenten werden geselecteerd uit senior- of managementposities op basis van hun affiniteit met datagedreven werken en die schoven ook weer aan voor de rondetafel, zowel van de kant van bedrijven als bureauzijde. Voor beide groepen geïnterviewden gold dat ze vooral werkzaam zijn in customer service, marketing, techniek, analytics. Voor hun eigen ‘merk’ of juist werkend op diezelfde vlakken vanuit een consultancy-rol.
Dit artikel is geschreven door Luuk Ros SCP en verscheen eerder op