De Impact van Marketing op ‘Organizational Development’


Geschreven door Valérie Van den Brule

Bijna een jaar geleden werd ik door NIMA geïnterviewd over ‘hoe de Marketing Academy van Rabobank werkt’. Luuk Ros heeft hier een mooi artikel over gepubliceerd op Marketingfacts.nl. Op basis van dit artikel en een aantal mooie inspiratiesessies die ik via NIMA heb mogen verzorgen, kwam al snel de vraag of ik niet met meer regelmaat iets wilde publiceren over het ontwikkelen van je marketingteam? Dit leek mij fantastisch! Toch bleef het vanuit mijn kant een tijdje stil…

Waarom lukte het mij niet om iets op ‘papier’ te zetten over het ontwikkelen van je marketing team? Op basis van de reacties die ik heb ontvangen op ‘Hoe de Marketing Academy van Rabobank werkt’ en de vraag die Luuk mij stelde (met daarbij de hele vele gesprekken die ik in de afgelopen periode met ontzettend veel verschillende personen heb gevoerd) besefte ik dat het niet zozeer gaat om het ‘enkel en alleen ontwikkelen van je marketingteam’, maar de angel zit veel dieper. Niet alleen Marketing transformeert, maar als je kijkt naar jouw organisatie dan transformeren alle afdelingen binnen de organisatie én hebben we ook nog eens een structureel probleem op het gebied van ‘talent management’ (organisatiebreed).

Marketingbril

We hebben te maken met een versnelde digitaliserende wereld (hoe actueel is ‘digital marketing’ nog als marketing zich bevindt in een digitale wereld?). We focussen ons op het belang van onze klanten met compleet frictieloze customer journeys (hebben in jouw organisatie alleen marketeers invloed op deze customer journey of heeft eigenlijk iedereen – direct of indirect – dat binnen de organisatie?). We willen waarde creëren voor onze organisatie (hoe creëren we samen als organisatie waarde voor de business, klant & maatschappij?). We starten allemaal ‘talent programs’ en ‘traineeships’ om nieuwe mensen aan te trekken en talenten te behouden (is een standaard en niet onderscheidend programma dat we allemaal aanbieden wel voldoende in deze tijden? Of zouden we ook hier eens wat kritischer met een ‘marketingbril’ naar kunnen kijken? We beginnen allemaal verschillende academies om onze medewerkers te up- en re-skillen (waarom blijft het toch lastig om medewerkers intrinsiek te motiveren voor ‘zelfontwikkeling’?).

Ik zou nog wel pagina’s vol kunnen schrijven over dergelijke vraagstukken en issues waarin wij ons, binnen de verschillende organisaties waarin we werkzaam zijn, allemaal zullen herkennen. Dan rijst waarschijnlijk nu bij jou de vraag: ‘Wat heeft marketing dan te maken met de impact op onze ‘organizational development?’. Eigenlijk kan ik hierbij refereren naar een heel kort – en voor de marketeer – simpel antwoord. 

Lees hier hele artikel hier.

Eerder verschenen op