De kracht van omdenken

    We leven in een gekke tijd. Dat hoor je nu overal en het is natuurlijk ook zo. Niemand van ons heeft ooit meegemaakt dat zo’n beetje de hele wereld in quarantaine zit. Je leest overal wat dit nu voor gevaren met zich meebrengt en wat voor kansen het kan opleveren. In de marketing betekent dit eigenlijk gewoon een nieuw thema voor dezelfde onderwerpen. Want in wezen hebben we het altijd over de kansen en uitdagingen waar we met marketing voor staan. De kans die ik je nu mee wil geven is je verder te ontwikkelen in omdenken.

    Als marketeers kennen we de kracht van omdenken als geen ander. We weten wat framing kan doen voor je boodschap. Snappen dat als je het net iets anders formuleert je tot een geheel andere uitkomst kan komen. Maar om dit principe ook persoonlijk voor je te laten werken, vergeten we nog wel eens.

    Afgelopen week werd ik herinnerd aan hoe ik zelf ben begonnen in de marketing en wat omdenken in dat opzicht voor mij betekende. Ik sprak met een vriendin die druk bezig is met het aanvragen van subsidies. Ze heeft een ongelooflijk mooie dansvoorstelling gecreëerd met als thema hoe dans kan helpen bij traumaverwerking. De voorstelling heet Reclaiming the Goddess. Na afloop van zo’n voorstelling geeft ze ook een Q&A over hoe zij haar eigen trauma’s verwerkt door middel van dans en anderen helpt bij hun verwerking. Erg indrukwekkend en ik kan het dan ook iedereen aanraden om een keer te gaan kijken als deze coronatijd voorbij is. Maar daar gaat het nu niet om. Om zo’n voorstelling en alle randprogramma’s die erbij horen op te zetten, is geld nodig. En daarom was ze dus druk bezig om subsidies aan te vragen. Daar kreeg ze enorm veel stress van. Dat komt niet doordat het zo ingewikkeld is of omdat het veel werk oplevert. Net als heel veel anderen heeft ze nu alle tijd. Dus dat is het probleem niet. Het probleem is dat het aanvragen van subsidies aanvoelde alsof ze om geld bedelde, alleen maar zodat zij anderen kan helpen. Ja, dan wordt het natuurlijk ook een hels karwei.

    Het grappige is dat haar verhaal mij deed denken aan mijn stageperiode. Jaren geleden begon mijn marketingavontuur bij een onwijs leuk bureau. Daar werd ik verantwoordelijk voor het verzorgen van zo veel mogelijk publiciteit rondom een filmfestival. Dus ik schreef een marketingcommunicatieplan en begon dat uit te voeren. Zo schreef ik o.a. persberichten en zond die uit naar relevante media. Maar vervolgens kwam de klus waar ik echt een hekel aan had. Nabellen. Ik had het gevoel dat ik die journalisten dan moest vragen of ze alsjeblieft wat over het festival wilde schrijven, omdat dat voor mij nou eenmaal belangrijk was. En voor iemand die vragen om hulp sowieso al niet heel makkelijk vindt, werd dit dus echt een enorme berg om tegenop te zien. Gelukkig had ik een geweldige stagebegeleider die dit doorhad en mij voor het eerst de kracht van omdenken bewust liet ervaren. Ze zei ‘Je ziet het helemaal verkeerd. Al die journalisten moeten hun kranten, magazines of uitzendingen vullen met relevante onderwerpen. Ze zijn dus dagelijks op zoek naar iets om over te berichten en jij geeft ze zo’n onderwerp. In wezen geef je ze dus een cadeautje.’ Ja als je het zo bekijkt, is het helemaal niet zo’n vervelende klus. Ik help hun. Wat fijn!

    Met dat in mijn achterhoofd heb ik die vriendin van mij precies hetzelfde advies gegeven. ‘Subsidies zijn er zodat instanties een bijdrage kunnen leveren aan de wereld. Jij zorgt ervoor dat ze zelf niet meer hoeven te bedenken hoe ze de wereld mooier moeten maken, dat doe jij al voor ze. Ze hoeven alleen maar een subsidieaanvraag goed te keuren’. Hè wat fijn. Weer zo’n cadeautje. En weg was de stress. Eerste aanvragen zijn inmiddels gedaan. Nu maar hopen dat de instanties het ook echt zo zien en die aanvragen goedkeuren.

    Kortom wat ik je wil aanraden voor nu en eigenlijk altijd… probeer een probleem/uitdaging ook eens van de andere kant te bekijken. Vraag je echt alleen maar iets aan de ander? Of heeft die ander ook wat aan jouw ‘hulpvraag’. Of het nou gaat om het plaatsen van nieuws, goedkeuren van subsidies, of het kopen van een product is, meestal snijdt het mes aan twee kanten en word je er allebei beter van.

    Alva van Beek