Onderzoeksresultaten In-housing Onderzoek 2021

2021 is een jaar vol uitdagingen geweest, waarbij marketeers hun in-house activiteiten flink hebben opgeschaald. De keuze voor inhousing wordt vaak ingegeven door kosten- en tijdbesparing, maar na de transitie wordt duidelijk dat er ook op kwaliteitsniveau significante verbeteringen zijn. 

In 2020 presenteerden we het eerste in-housing onderzoek van Nederlandse bodem. Vorig jaar was al duidelijk dat Covid van enorme invloed zou zijn op de wijze waarop organisaties hun marketingactiviteiten uitvoeren. Adverteerders maken in toenemende mate de overstap om een of meerdere (digitale) marketingactiviteiten door het eigen marketingteam uit te laten voeren. Daarbij zijn zij voornamelijk op zoek naar kortere doorlooptijden, verbetering van de interne kennis en de mogelijkheid om sneller te schakelen binnen campagnes. Inhousing.agency voerde het afgelopen najaar het tweede in-housing onderzoek uit en ondervroeg ruim 60 Nederlandse en Belgische marketeers aan adverteerderszijde. 

De kwaliteitsimpuls

Een van de belangrijkste nieuwe vragen van het In-housing Onderzoek was de effectvraag. Is de marketingorganisatie verbeterd na inhousing en zo ja op welk punt? Wat voor verbeterpunten ervaart de marketingmanager binnen zijn of haar marketingteam en operatie? De keuze voor inhousing wordt vaak ingegeven door kosten- en tijdbesparing, maar na de transitie wordt duidelijk dat er ook op kwaliteitsniveau significante verbeteringen zijn.

Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan “Ontwikkeling van nieuwe skills” als belangrijkste verbetering te ervaren. De dynamiek van een marketingteam verandert gedurende in-housing. De toevoeging van nieuwe personen, nieuwe skills, nieuwe technologie en daarmee ook het integreren van nieuwe processen binnen de marketingoperatie zijn concrete leer- en verandermomenten. Doordat men dichter op de materie en data zit, zorgt dit ook voor inspiratie. 42% geeft aan dat er binnen het marketingteam meer nieuwe ideeën, tactieken en strategieën ontstaan. Inspiratie ontstaat doordat de basiselementen goed worden ingevuld.
Een zeer belangrijke uitkomst van het onderzoek is de verbetering van het gebruik van data. Respondenten gaven aan dat niet alleen data meer gebruikt werd, maar daarnaast ook beter. Dit sluit ook aan bij de gedachte dat beter inzicht in data leidt tot nieuwe ideeën en strategieën.

Woensdag 19 januari geeft Steven Pieneman de gratis nieuwe NIMA Masterclass: Inhousing. In deze masterclass behandelt hij de voor- en nadelen van een inhousing transitie, de do’s en don’ts. En hoe het fundament van een (vernieuwde) inhouse marketingoperatie wordt geformuleerd. Naast theoretische kennis, marktdata en trend, heeft de masterclass een praktische invulling. Met behulp van het inhousing canvas kan je als deelnemer direct aan de slag met het bouwen van jouw inhousing fundament!


Prioriteit op de processen

Binnen de in-house transitie vormen de operatie en processen niet de meest sexy onderdelen, maar wel de belangrijkste. Algemeen is gebleken dat bedrijven niet in staat zijn om gelijke tred te houden met de verandering van het consumentengedrag. De noodzaak om de juiste mensen en daaraan ondersteunende technologie te koppelen door efficiënte processen is dan ook evident. Hierbij geldt dat niet de campagnes zelf, maar de werkzaamheden achter de schermen het succes bepalen.

De toevoeging van additionele digital-marketingactiviteiten binnen de eigen operatie, zorgt bij meer dan de helft van de ondervraagden voor de wens om meer budget te besteden aan training en opleiding van het huidige team. Meer activiteiten vragen ook om meer skills binnen het team. Indien bepaalde skills en kennis niet of onvoldoende aanwezig zijn, geeft 45% aan dat ook nieuw bloed gewenst is. 

Ervaren barrieres en de rol van HR

Terugkijkend op de 2020 editie van het In-housing onderzoek kunnen we stellen dat de vraag naar digital marketing talent onverminderd hoog is. Het bouwen van een in-house marketingteam vormt een flinke uitdaging. De vraag naar digital-marketingtalent is onverminderd hoog en vormt daarbij een belangrijke bottleneck bij de versterking van marketingoperatie.

Opzienbarend is het gebrek aan digitale-marketingkennis en een duidelijke strategie. Wanneer organisaties besluiten om digital-marketingactiviteiten in-house te brengen, zullen zij eerst moeten overwegen of specifieke kennis vanuit externe bureaus mogelijke valkuilen kan voorkomen. Een analyse van de benodigde versus aanwezige skills is dan een goed startpunt. Dit schept de basis om op lange termijn de digital-marketingkennis binnen de eigen organisatie te waarborgen.
Hiermee wordt ook direct duidelijk dat in-housing hand in hand gaat met een duidelijke strategische HR-planning, waarbij de digitale-marketingstrategie leidend is voor het aannamebeleid op zowel korte als lange termijn.

Het volledige In-housing Onderzoek 2021 is aan te vragen via Inhousing.Agency.

Dit artikel is geschreven door Steven Pieneman en verscheen eerder op