Beeldbepalende Kim Kardashian, be like Airpods met je grote tieten, TikTok als leerplatform en boekopleving
Het metaversum wordt omschreven als een “online plek, die een combinatie is van virtual reality, augmented reality, internet, entertainmentervaringen, gamen en werken op afstand”. Het is een omgeving waarin Generatie Z en Alpha zich als een vis in het water voelen, aangezien zij zijn opgegroeid in een tijdperk waarin internet altijd al bestaan heeft (lees Metagids #1). Om te begrijpen hoe het internet (lees: metaversum) van de toekomst wordt vormgegeven is het belangrijk om naar het online gedrag en taalgebruik van deze twee generaties te kijken. De daaruit voortvloeiende internetcultuur domineert inmiddels alle bestaande culturen en geeft zo richting aan onze samenleving en democratie.
Een van de plekken waar jongeren veelvuldig rondhangen en waar iedere seconde internetcultuur wordt gecreëerd is in de wereld van kortefilmpjesapp TikTok. Om deze reden staat deze week de Metagids geheel in het teken van TikTok.
1.Airpod-shaped: Slanke taille en grote bos hout voor de deur
Big-Busted Women Are Calling Themselves ‘AirPod-Shaped’. Sociale media hebben het afgelopen decennium aan jongeren het lichaamsbeeld van de Kardashian-zandloper opgedrongen: volle borsten, ronde billen en een wespentaille. In haar boek Picture Perfect beschrijft journaliste Kelli van der Waals hoe Kim Kardashian erin is geslaagd om de ultimate influencer te worden. Ze is beroemd door beroemd te zijn. Als geen ander heeft Kim uitgedokterd hoe ze de banaliteit van haarzelf commercieel gezien maximaal kan uitnutten: Kim zijn is immers Kims beroep.
Met haar eindeloze stroom aan selfies heeft Kim een online handleiding gecreëerd waarin stap voor stap aan haar honderden miljoenen volgers wordt uitgelegd hoe ze hetzelfde spiegelbeeld kunnen verkrijgen. De belangrijkste les die ze haar volgelingen meegeeft is dat de realiteit naar hun eigen smaak (lees: Kim’s smaak) kneedbaar is. Kim Kardashian heeft zodoende een nieuwe schoonheidsesthetiek geïnspireerd, waardoor iedereen dezelfde hypertronie, hetzelfde Instagramgezicht heeft. Online is een cultuur gecreëerd waarin de kopie belangrijker en waardevoller is dan het origineel: nep is het nieuwe echt en dit vertaalt zich een-op-een door naar de fysieke wereld. Hiervoor hoef je alleen maar naar het huidige straatbeeld te kijken: overal zie je dezelfde opgespoten lippen, opgehoogde jukbeenderen en donker ingekleurde Nike-logo’s, die als wenkbrauwen moeten fungeren, voorbijkomen.
Dit artikel is geschreven door Sander Duivestein en verscheen eerder op