De Nationale MQ Test – editie 2018 – van start

Vanaf vandaag is de Nationale MQ Test van NIMA editie 2018/2019 weer live. Met deze test toetsen marketeers hun actuele marketingkennis en is het mogelijk om vrienden, collega’s en bekenden uit te dagen om ook de strijd aan te gaan. De test heeft tot doel om professionals in korte tijd een idee te geven of hun kennis en kunde vers genoeg is voor het succesvol vervullen van het mooiste beroep ter wereld: dat van marketeer.

De Nationale MQ-test werd eerder georganiseerd in 2015, 2016 en 2017 en verleidde toen duizenden vakgenoten, maar ook opvallend veel professionals buiten het marketingvak, om zonder noemenswaardige voorbereiding ‘even een mini-examen te doen’. Dat viel de meesten overigens niet mee: de vragen zijn van het niveau NIMA A en bestrijken marketing, sales, communicatie, marktonderzoek en digital. De echte commerciële duizendpoten zijn dus in het voordeel. Kennis van digitale marketing levert ook voordeel op, maar alleen in combinatie met de echte marketingbasics. Daarbij is snel en foutloos kunnen werken ook een pré: De Nationale MQ Test houdt rekening met de tijd die wordt gebruikt bij het invullen. De test is te vinden op www.nima.nl/mq-test, bestaat uit 25 meerkeuzevragen en het invullen kost circa 10 minuten, waarna de deelnemer direct zijn of haar score krijgt toegezonden.

NIMA, tenslotte de beroepsvereniging voor professionals in marketing, communicatie en sales organiseert de Nationale MQ-test om inzichtelijk te maken waar marketeers staan. Kennis en inzichten over de beste manier om producten en diensten naar de markt te brengen, veranderen snel en voortdurend. Bovendien hebben ze daarbij te maken met concurrenten die hetzelfde willen.

Voor professionals die dieper in de status van hun marketingkennis willen duiken is er sinds 2018 ook de NIMA Kennistoets beschikbaar. De NIMA Kennistoets is een snelle, betrouwbare scan die inzichtelijk maakt waar de ‘strengths’ en ‘weaknesses’ bij een team liggen. Daarnaast brengt het in kaart welke verborgen talenten er misschien onderbelicht zijn gebleven. In de NIMA Kennistoets wordt de actuele kennis getoetst op 5 onderdelen: marketing, online marketing, communicatie, sales en onderzoek. Check voor meer informatie: www.nima.nl/kennistoets.