Als mens en ook zeker als marketeer kunnen we moeilijk omgaan met onzekerheden. Daarom meten we alles ook zo graag. Het geeft op zijn minst een gevoel van controle. Zo zouden we het liefst ook controle hebben over de toekomst. We willen ons kunnen voorbereiden op wat komen gaat, maar het is steeds moeilijker om vat te krijgen op de toekomst. Er zijn zo veel factoren die een rol spelen, dus waar begin je?
NIMA heeft geen glazen bol, maar we hebben er wel voor gezorgd dat jij je goed kunt voorbereiden op jouw toekomst als marketeer. In samenwerking met de Hogeschool Utrecht hebben we recent onderzoek gedaan naar de toekomst van marketing. Op basis van trends hebben we mogelijke scenario’s voor de nabije toekomst van ons vakgebied geschetst. Vervolgens hebben we met vakgenoten vanuit die verschillende scenario’s de competenties opgehaald die we vanaf vandaag zouden moeten ontwikkelen. Dit met als doel dat jij je als marketeer goed kunt voorbereiden op wat er gaat komen.
De uitkomsten van dit onderzoek geven je dus handvatten voor de toekomst. Want bestaat er straks nog wel een digital marketeer of hebben we alleen nog maar customer experiencemanagers? Gaat het niet meer om marktaandeel, maar om customer life time value? Er komen verschillende thema’s aan bod, zoals technologische innovaties, maar ook data-ethiek, privacy, klantbeleving en purpose zijn zaken om rekening mee te houden.
Op dinsdag 26 januari delen Kirsten Andres RM (voorzitter en directeur NIMA) en Tijs Timmerman (lector marketing & customer experience Hogeschool Utrecht) de resultaten tijdens een digitale lunchbreak. Onder begeleiding van Luuk Ros SCP (hoofdredacteurs van Marketingfacts) nemen zij tussen 12.00 en 13.00 uur de resultaten met je door. Deze sessie is gratis te volgen in Google Meets. Dus blok dit uurtje in je agenda en klik op 26 januari op deze link. Je hoeft hier geen software voor te downloaden. De link brengt je rechtstreeks in de lunchbreak, maar wel pas op 26 januari. De link wordt vlak voor de sessie actief.