De wet van de paracetamol

De wet van de Paracetamol, hoe je waardeproposities vernieuwt

Auteur : Paul Moers
Uitgever: van Duuren Management
ISBN:978 90 89653697

Boekrecensie door: Erik van Vonderen, Register Marketeer  –  Juli 2017

Merkenauteur Paul Moers gaat in zijn nieuwe boek in op hoe je waardeproposities vernieuwt. Daarvoor moet je als lezer wel eerst door 68 pagina’s (deel 1) heen alvorens bij de kern van het boek (deel 2) te komen. Nu is deel 1 een heldere uiteenzetting van trends en ontwikkelingsfasen gedurende de tijd, maar dat de wereld verandert en commoditiseert is niets nieuws. Dat geldt ook voor het belang van waardeproposities.

In beide delen worden veel voorbeelden van al dan niet succesvolle bedrijven en merken beschreven (AFAS, Nokia, Rituals, Starbucks, Zara, Red Bull, Free Record Shop, Blokker, C&A etc.). De meesten zijn reeds bekend en ik geloof het inmiddels wel. Waar de lezer naar op zoek is, zijn nieuwe methodologieën of technieken waar we in het vak wat aan hebben. De schrijver slaagt daar in deel 2 maar ten dele in. Deel 2 behelst met name het achtstappenmodel in de ‘WaardePropositiePanorama’ om innovatief te zijn. Het model is nuttig maar zeker niet nieuw. De schrijver is Osterwalder & Pigneur schatplichtig aangezien zij het business model canvas in 2010 geïntroduceerd hebben waarin de waardepropositie al centraal stond. Moers geeft er wel zijn eigen kleur aan (‘lef tonen’, ‘out of the box denken’, ‘niet alles kapot rekenen’) en daar valt verder niets op af te dingen.

Het ‘KlantenInzicht Canvas’, met daarin de 3 kernvragen is logisch en makkelijk toepasbaar; ‘Wat zijn pijnpunten, waar worden mensen blij van en waar denken ze nog niet aan’. Het zou alleen onderdeel mogen zijn van het eerder genoemde ‘WaardePropositiePanorama’ model.  De Blokker-case in de bijlage is ongeloofwaardig. De beloofde radicale transformatie van Blokker is namelijk puur cosmetisch; de klant merkt er bar weinig van. Iedereen die het bedrijf volgt weet dat alles wat tot nu toe gedaan is door het management faliekant is mislukt en goede medewerkers worden ontslagen of lopen zelf weg. Hoezo moeten we dan bewondering en respect hebben voor het lef en doorzettingsvermogen van het management?

Of het boek geslaagd is hangt af voor wie het bedoeld is. Moers maakt dat niet duidelijk. Marketingprofessionals zullen er weinig nieuws aantreffen en gebruiken hun eigen methodiek om tot een goede waardepropositie te komen.

Praktisch          : **
Leesbaar           : ****
Actueel              : **
Vernieuwend   : *
Oordeel             : **