Op weg naar een effectieve kerstcommercial met Mark Ritson, Coca-Cola, John Lewis en Penny Market
Met nog zo’n 40 dagen te gaan tot kerst zijn de eerste kerstcommercials live en er zullen er nog vele volgen de komende dagen en weken. We bespraken op dag van livegang al die van John Lewis, maar ook Coca-Cola liet al van zich horen. Volgens Mark Ritson zijn we HELEMAAL, definitief, de weg kwijt dit seizoen. We zetten wat argumenten voor zijn betoog op een rijtje maar hebben zelf ook nog een paar commercials opgeduikeld die jij zelf als je dat leuk vindt langs Ritson’s meetlat kunt leggen. Of langs je eigen natuurlijk…
Kerstmis 2021, zo zegt Ritson in Marketingweek, wordt een oefening in hyper-emotionele merkbullshit. Coca-Cola kiest er zelfs voor in de 2021 commercial om het merk volledig uit de campagne te snijden en die campagne van Coca-Cola is exemplarisch voor het “probleem” dat Ritson ziet, waarover verderop meer. Exra gek: want ALS er een bedrijf is, dat legendarisch goed weet hoe je kerstcommercials maakt, dan is het Coca-Cola.
1 Zonder herkenbaar merk is het geen merkadvertentie
Klinkt logisch, toch? Over de bovesnstaande Magic-commercial: “Dit is geen Coca-Cola advertentie. Letterlijk.” zeg Ritson. Het merk heeft ervoor gekozen zichzelf uit de advertentie te snijden: van de 2.45 minuten durende reclame is het merk Coca-Cola 12 seconden (7% van de tijd) in beeld. “Zodra ze dit epos hebben teruggebracht tot de mediarealiteit van 30 seconden, haalt Coke misschien niet eens zijn eigen advertentie,” schampert Ritson.
Dirt artikel is gechreven Matthijs van den Broek door en verscheen eerder op