De PIM Marketingliteratuurprijs van Platform Innovatie in Marketing (PIM) is dit jaar toegekend aan Do Tell AI in Marketing, geschreven door Bart Lombaerts, Ann Maes, Frederik Picard & Chris Van Gils. De prijs voor de Bewustmaker 2024 gaat naar de Empathie werkt van Bart de Leeuw & Mieke Fonck.

The Next Level in Gorinchem vormde het decor van de PIM Marketingliteratuurprijs 2024. Marketingprofessionals kwamen hier samen om de nieuwste en meest impactvolle inzichten uit het vakgebied te vieren. In een sfeer van kennisuitwisseling en innovatie werd het publiek getrakteerd op inspirerende sessies en de uitreiking van prijzen aan de meest baanbrekende marketingboeken van het afgelopen jaar.

Essentiële marketingthema’s centraal

De PIM Marketingliteratuurprijs werd voor de 22ste keer uitgereikt. 35 marketingboeken werden dit jaar ingestuurd en vormden de longlist. Zeven daarvan haalden de shortlist. De kwaliteit van de boeken liep uiteen, aldus juryvoorzitter Hans Molenaar: ‘Het zijn stuk voor stuk relevante en zinvolle boeken waar marketeers direct mee aan de slag kunnen. Ze behandelen een grote variatie aan onderwerpen en zijn direct toepasbaar voor de marketingprofessional.’

De genomineerden:

  • Bart de Leeuw & Mieke Fonck – Empathie werkt 
  • Bart Lombaerts, Ann Maes, Frederik Picard & Chris Van Gils – Do Tell
  • Jean-Pierre Thomassen & Eric de Haan – Customer Experience: van cult naar cultuur
  • Marjolijn Meynen & Ed Stibbe – Duurzame verleiding
  • Patrick Petersen – Handboek AI voor marketing en groei
  • Peter Snoeckx – De Retentie-economie
  • Patrick van Thiel – Met de stroming mee

De hoofdprijs ging dit jaar naar Do Tell, een boek dat bedrijven een helder stappenplan biedt om hun duurzaamheidsinspanningen authentiek en effectief te communiceren. Vier ervaren marketing- en communicatie-experts leggen erin uit hoe je een geloofwaardig en gedragen duurzaamheidsverhaal opbouwt. Moet je stil blijven in een wereld waarin elke claim onder een vergrootglas ligt? Of ligt er juist een kans om via heldere communicatie een sterker merk op te bouwen? Do Tell biedt bedrijven handvatten om hun duurzame missie niet alleen krachtig, maar ook met overtuiging en echtheid over te brengen.

De jury over Do Tell: “Do Tell is een must-read voor marketeers die duurzaamheidscommunicatie serieus willen nemen. Het boek biedt een diepgaande handleiding voor effectieve, oprechte communicatie over duurzaamheid, zonder in de valkuil van greenwashing te trappen. Het gaat in op de vraag hoe je inspanningen overtuigend kunt overbrengen, zonder teveel of te weinig te vertellen. Een grondig en omvangrijk werk, maar absoluut de moeite waard voor iedereen die duurzaamheid met impact over het voetlicht wil brengen.”

Het boek Empathie werkt werd beloond met de PIM Bewustmaker-prijs, een titel die de aandacht vestigt op de essentiële rol van empathie in merkcommunicatie. In een tijd van toenemende sociale en economische tegenstellingen toont het boek aan hoe een empathische benadering het verschil kan maken, zowel tussen merken en consumenten als binnen organisaties zelf. Marketingbureaus The Oval Office en Insites Consulting onthullen met concrete cases en overtuigende statistieken de kracht van empathie voor een merk. Empathische merken presteren tot vier keer beter op loyaliteit en aankoopintentie, terwijl empathische werkgevers een hogere werknemersbetrokkenheid en -loyaliteit ervaren. Dit boek inspireert bedrijven om mensgerichte strategieën te omarmen voor een duurzame impact op hun werknemers, klanten en winstgevendheid.

“Empathie werkt laat zien hoe het vermogen om je echt in een ander te verplaatsen, van onschatbare waarde is voor merken en bedrijven. Het boek legt uit hoe je empathisch denken kunt integreren in zowel externe communicatie met klanten als interne relaties met medewerkers. Door empathie centraal te stellen in je communicatie versterk je niet alleen de band met je doelgroep, maar bouw je ook een hechter team dat samen sterker staat. Bedrijven die empathie omarmen, creëren een werk- en merkcultuur waarin mensen zich gehoord, begrepen en gewaardeerd voelen. En dát maakt uiteindelijk het verschil”, aldus juryvoorzitter Hans Molenaar.

Bezoekers van de bekendmaking kregen de kans om in break-outsessies dieper in gesprek te gaan met de finalisten over actuele vraagstukken en nieuwe trends in marketing. Ze bespraken hoe marketing een brug kan slaan tussen organisaties, de markt en de maatschappij, en hoe het vakgebied een positieve impact kan creëren. De jury benadrukte de waardering voor de auteurs, die naast hun dagelijkse werk hun inzichten en visies op papier zetten om de vakgemeenschap te verrijken. “Hun inzet en bereidheid om kennis te delen, verdient alle lof,” aldus de jury.