Miljoenen organisaties proberen het geheim achter Google te ontrafelen. Hoe krijgen zij de garantie op een duurzame toppositie, zonder dat zij hoeven te adverteren? Het algoritme van de zoekmachine is als een puzzel waarvan de helft van de stukken ontbreekt; simpelweg niet te ontrafelen. De kennis van het stukje kunstmatige intelligentie scheen dat van de mens te overstijgen. Tot voor kort.
Hoe de laatste puzzelstukjes op tafel kwamen te liggen
Onlangs is een kopie uitgelekt van enkele richtlijnen van Google. Iemand die niet nauw bij het bedrijf betrokken was, kon slechts gissen naar waar Google exact op let bij het beoordelen van een webpagina. Enkele experts konden de code gedeeltelijk ontrafelen, maar hier nog geen geheel van maken. Totdat bovengenoemde kopie uitlekte.
De reactie van de zoekmachine op het uitlekken was het complete bestand de wereld in te sturen. In dit pdf-bestand van ruim 150 pagina’s staat compleet beschreven hoe Google een webpagina beoordeelt en waaraan je moet voldoen om een kwalitatieve webpagina te produceren. De ‘General Guidelines’ bestaan uit vier onderdelen, waar de E-A-T- en YMYL-principes onderdeel van zijn. De vier onderdelen worden beschreven als:
- Page Quality Rating Guideline
- Understanding Mobiel User Needs
- Needs Met Rating Guideline
- Using the Evaluation Platform
Bron en volledig bericht: Marketingfacts