Wat is de toekomst van e-mail in de marketingmix? Jongeren lijken massaal af te haken, maar tegelijk worden nieuwsbrieven wel gewoon veel aantrekkelijker en toegankelijker. DDMA organiseerde samen met Marketingfacts een debat over dit ondergeschoven kanaal. Hoe gaat het vak om met de kansen en bedreigingen in de snel veranderende mailbox?
E-mailmarketing is een vaste waarde in menige marketingmix, maar de realiteit is ook dat het een relatief onzichtbaar want ondergesneeuwd kanaal is. Marketeers hebben het er weinig over, want het is niet heel erg sexy. Veel liever praat je op een borrel over de nieuwe rebranding, reclamecampagne of de reuring rond een ingehuurde influencer op social media.
Afgelopen zomer belandde Marketingfacts ineens in een verhit debat over de toekomst van e-mail. Op LinkedIn plaatste Michael Straathof, mede-oprichter van bureau 100%EMAIL, een bericht over zijn presentatie bij vakvereniging DeMeter over dit onderwerp. “De processen die we gewend zijn op web en app schuiven op richting de inbox, waardoor je zo’n 75 procent van de mail-openers een meer rijkere ervaring kan geven”, aldus Straathof. “Een relevante ervaring waarin de ontvanger zelf beter kan oriënteren en de order kan configureren.”