Twee ‘marketingprominenten met maximaal momentum’ zullen op 15 oktober een gesproken column voor hun rekening nemen tijdens het NIMA Marketing Now – Grote Retailmarketing Congres. Aanleiding is het verschijnen van Duurzame Verleiding, dat dezer dagen het levenslicht zag en waarin ze onder meer ingaan op vraagstukken die retailmarketeers hebben op het terrein van verduurzaming van aanbod en consumptiegedrag.
Meer weten of inschrijven voor het NIMA Marketing Now – Grote Marketing Congres op 15 oktober
Onder het motto ‘Drammen en dwingen werken niet bij duurzaamheid, verleiden wel’ sloegen de twee de handen ineen om een optimistisch en – volgens eigen zeggen – verleidelijk boek te schrijven over de marketing van duurzame producten. Beiden hebben een lange staat van dienst als (onder meer) retailmarketeer. Stibbe werkte bij de grootste reclame en marketingcommunicatiebureaus aan de strategie en campagnes van grote retailers en FMCG’s. Meynen kennen velen als de voormalige CMO van achtereenvolgens Rijksmuseum en Bijenkorf, maar ze werkte eveneens aan bureauzijde en bij Sarah Lee en Mars.
Stibbe en Meynen rekenen in hun boek af met een aantal aannames over duurzaamheid. Zo laten ze overtuigend zien dat je maar een kleine groep consumenten bereikt als je een inktzwart toekomstbeeld schetst waarin de wereld compleet onleefbaar wordt. Dat is dus niet de weg. Ook ontkrachten ze het idee dat duurzaamheid alleen maar geld kost. Ze komen met legio voorbeelden van bedrijven die juist enorm zijn gegroeid en meer winst maken nu ze duurzamer werken.
Tijdens het Grote Retailmarketing Congres presenteren Ed Stibbe en Marjolijn Meynen een gesproken column voorafgaand aan en na afloop van het programma, dat bomvol insights, innovatie en inspiratie zit: Het congres vervolgt a de opening met de wereldwijde trends in retail. Denk aan personalisatie en de klantreis. Daar vertelt Anna Ketting, van NEWCRAFT, over. Jan-Willem Boerhout, van TND Web, volgt haar een presentatie over AI. Een onmisbare trend die op dit moment een hele belangrijke rol in marketing, maar specifiek ook in de retail, speelt. AI maakt het immers mogelijk om de behoeften en wensen van de klant beter te achterhalen.
Marcel Vogels en Mark Stocks, van Retailmedia.one komen praten over new revenu streams in retail. Marcel van Wing zal spreken over verduurzaming in de retail. De man achter Flower Farm, het broodbeleg zonder palmolie. Tot slot komen positionering en branding aan bod. Hoe onderscheid ik me van mijn concurrent? En hoe blijf ik dat doen? Daarvoor komt Martijn Canters vertellen over één van de meest opmerkelijke en innovatieve retailmarketingcases van afgelopen jaren in Nederland: Oma’s Soep maakt soepen, maaltijden en groentespreads en wist zich binnen een aantal jaar op de schappen te krijgen van de grote supermarkten.