Een nieuwe huisstijl? De vorm doet er niet toe!

‘Laat ons van de daken schreeuwen dat we een nieuw logo hebben! Het is een lang traject geweest en kosten noch moeite zijn gespaard. Het proces is tot een einde gekomen, het resultaat mag er zijn en laat ons dat toch vooral aan de wereld tonen.’

Dat lijken veel organisaties te denken op het moment dat ze klaar zijn met het ontwikkelen van een nieuwe visuele identiteit.

Vervolgens stuurt men een persbericht uit met een beschrijving van het nieuwe logo in poëtische bewoordingen, zoals onlangs nog bij Kia. Lees maar even mee: ‘De ritmische, ononderbroken lijn weerspiegelt de toewijding van Kia om momenten van inspiratie te brengen, terwijl de symmetrie vertrouwen uitstraalt. De naar boven reikende elementen van het logo belichamen de hoge ambities van Kia…’. Media nemen het over en de beschouwingen gaan over vorm en over vorm alleen.

Belangrijker dan het visuele is de strategie
Het is natuurlijk prachtig dat er steeds zoveel aandacht is voor de vormgeving, maar de letterlijke vorm van een huisstijl is niet belangrijk. De vormgeving moet iets laten zien van de ambitie van de organisatie. De stijl moet onderscheidend zijn, herkenbaar en passen bij het merk. De stijl moet doen wat hij moet doen in die specifieke markt, op dat specifieke schap en bij die specifieke doelgroep. Maar dat zijn allemaal contextuele eisen, en niet per se esthetische.
Veel belangrijker dan het visuele van de identiteit is de strategie erachter en het simpele feit dat de organisatie aan zichzelf werkt en aan hetgeen ze de markt te bieden heeft. Kia, en dat is wel interessant, heeft de presentatie van het logo zelfs expliciet losgekoppeld van de presentatie van zijn strategie. Die volgt pas twee weken later en dat lijkt niet logisch, maar de omgekeerde volgorde.

Lees het gehele artikel van Roel Stavorinus RM SCP SMP op MarketingTribune