Terwijl het decennium van marketingpersonalisatie zo ongeveer unaniem is afgekondigd nemen de zorgen over de bruikbaarheid van de databerg eigenlijk alleen maar toe. Een derde van de chief marketing officers vertrouwt de gegevens die ze krijgen en gebruiken om campagnes van sturingsdata te voorzien niet. Onder chief technology officers (CTO’s) en chief data officers (CDO’s) ligt dat aantal zelfs nog hoger.
Onder data-analisten zelf ligt het percentage op 41 procent. Naarmate een professional dichter bij het vuur zit, lijkt het wantrouwen toe te nemen. En dat is op zichzelf al een verontrustend gegeven, vinden de onderzoekers van Adverty, die er een vrij uitgebreid onderzoek naar verrichtten in Duitsland, de VS en VK. Het hele onderzoek en rapport kun je hier terugvinden trouwens. Belangrijke strategische beslissingen met betrekking tot uitgaven, budgettoewijzing en campagne-optimalisatie worden genomen zonder nauwkeurigheid of op z’n minst vertrouwen.
De grootste uitdaging (en waarschijnlijk de grootste bron van wantrouwen) die door zowel marketeers als data-analisten (42%) wordt genoemd, is het handmatige geklooi met data. Meer dan een derde (38%) van de data- en marketingprofessionals maakt zich bovendien zorgen over het aanhoudende onvermogen om de ROI van marketinguitgaven te meten. En dat levert kopzorgen op vanwege juist de scherpe focus op personalisatie die in het vakgebied marketing rondgaat. Twee derde (65%) van de marketeers en data-analisten gaf aan dat het opbouwen en targeten van het publiek, samen met het leveren van gepersonaliseerde inhoud, de belangrijkste strategische focus wordt in 2022.
Dit artikel is geschreven door Luuk Ros SCP en verscheen eerder op