Amsterdam/Utrecht – 14 oktober 2016 – Zestig studenten van de Hogeschool Utrecht hebben op 13 oktober het NIMA B1 certificaat ontvangen, een validatie van het hbo CE-programma. Deze lichting studenten is de eerste in Nederland die vanuit regulier hbo-onderwijs uitstroomt met hbo-diploma én een NIMA Certificaat op B-niveau. Inmiddels bieden al vier reguliere hbo’s de mogelijkheid aan studenten om af te studeren met een NIMA Certificaat.
De uitreikingsplechtigheid vond plaats in de Jacobikerk in Utrecht, waar opleidingsmanager Jean Hendriks van de Hogeschool Utrecht erop wees dat het diploma door het NIMA Certificaat een extra erkenning heeft gekregen voor de beroepspraktijk: ‘Wij zijn bovendien de eerste hogeschool die dit heeft gedaan’. Om het certificaat om te zetten in een NIMA B Diploma kunnen studenten zelf het B2-onderdeel toevoegen. Alle afgestudeerden worden als certificaathouder opgenomen in het NIMA Diplomaregister MyCareer waardoor ze traceerbaar en gevalideerd professional in marketing zijn. NIMA B staat voor het Europees opleidingsniveau EQF 6, waardoor de afgestudeerden automatisch ook een internationale referentie aan hun diploma hebben toegevoegd.
Jurriaan Gorter, Manager Study Members & Exams van NIMA was aanwezig bij de uitreiking en is blij met het enthousiasme bij zowel hogeschool als studenten: ‘Studenten zijn terecht trots op hun diploma en certificaat. Het B Certificaat valideert je kennisniveau en je onderscheidt je ermee van andere toetreders tot de arbeidsmarkt en de enorme hoeveelheid marketeers die vooral leunen op hun ervaring zonder duidelijk controleerbare kennis- en competentieniveaus. De eindtermen die NIMA hanteert komen tot stand in overleg met de beroepsgroep zelf, waardoor de mobiliteit op de arbeidsmarkt voor deze studenten een positieve boost heeft gekregen’.
Toekomstperspectief
NIMA steeft ernaar met zoveel mogelijk mbo’s en hbo’s afspraken te maken over afstemming van het programma op de bekende NIMA A, B of zelfs C-vereisten. Gorter: ‘Het aantal mbo- en hbo-opleidingen tot professional in marketing, communicatie of sales neemt nog altijd toe. Op zich is dat een goede zaak want het betreffen opleidingen die vaak een goed toekomstperspectief bieden, en de vraag naar specialisten binnen die vakgebieden neemt ook toe. Anderzijds is het wel zaak dat werkgevers kunnen controleren aan welke vereisten een diploma voldoet en uit de prima relatie die we onderhouden met de Hogeschool Utrecht is ons gebleken dat zowel docenten en studenten blij zijn met deze extra stempel op het diploma. Voor marketingmanagers en HR-professionals op zoek naar hooggekwalificeerd personeel geldt dat ze beter kunnen nagaan wat ze in huis halen’.