Elke marketing-uiting effectiever, dankzij deze vier vragen

Vandaag nog die nieuwe advertentie live, of eerst aan de slag met je marketingstrategie zodat die advertentie dadelijk effectiever is… Wat doe jij? Een dilemma waar veel ondernemers en marketeers mee worstelen. In andere vakgebieden weten we dit blind in een logische volgorde te plaatsen. Je begint niet aan een project zonder een projectplanning. En je begint niet aan de verkoop van een product zonder helder te hebben wat het je klant oplevert. Op marketinggebied ligt dit anders. Vaak zetten ondernemers en marketeers uitingen live, voordat ze hebben nagedacht over positionering en onderscheidend vermogen. Het lijkt misschien ingewikkeld of overbodig, maar door een paar vragen voor jezelf te beantwoorden voordat je start, zul je die marketing-euro’s effectiever en efficiënter investeren.

Stel dat je door vier vragen te beantwoorden, straks 20 procent meer conversie behaalt met de inzet van die nieuwe advertentie? Wat zou je doen? Nou dan! Aan de slag met deze vier vragen:

1. Wat is mijn doel?

Het lijkt zo’n logisch vertrekpunt. Toch is het goed hier bij stil te staan. Vaak blijkt een doel een middel om een ander doel te bereiken. Door voor jezelf op te schrijven welke doelen je hebt, en jezelf steeds af te vragen ‘maar welk doel dient dit?‘ kun je afpellen tot het niveau van je werkelijke drijfveren. Een blog zoals deze heeft als eerste doel misschien kennis en expertise delen… maar er zit meer achter. Zie als voorbeeld de uitgewerkte Middel-Doelketen-analyse (zie afbeelding) gebaseerd op het ‘Means-end Chain Model’ van Gutman (1982). Hieruit blijkt dat mijn blog uiteindelijk slechts een middel is om op heel andere niveaus doelen te bereiken.

Lees deze blogpost op