Auteur: Martijn Siebelink SMP, bestuurslid NIMA Sport
Door het organiseren van leerzame en inspirerende events wil NIMA Sport het bedrijfsleven interesseren voor het domein sportmarketing en haar verbinden met sport. Het eerste event van NIMA Sport was op woensdag 10 februari 2016 en vond plaats tijdens het ABN AMRO World Tennis Tournament in Rotterdam. Met een aansprekend programma werden ruim 80 marke-teers meegenomen in de wereld van sportmarketing- en sponsoring.
Dagvoorzitter Bob van Oosterhout (Triple Double) trapte af en introduceerde NIMA Sport en haar bestuursleden als het nieuwe kennis- en netwerkplatform van NIMA. Volgens Bob heeft sportsponsoring de afgelopen decennia een enorme transitie ondergaan. “De tijd dat sportsponsoring vooral bestaat uit logo’s plakken en bordreclame lijkt voorbij. Sportsponsoring is tegenwoordig meer dan ‘het speeltje van de baas’, het is een belangrijk onderdeel van menig bedrijfsstrategie en kan niet meer zonder een duidelijke visie, concrete doelstellingen en doordacht activatieplan”, aldus Bob van Oosterhout. “Sportmarketing -en sponsoring is een aparte tak van sport. Dat vraagt om specialisten zoals sportmarketeers en sponsormanagers. Je kunt er gewoon niet meer omheen. Schijnbaar ziet de marketing- en reclamebranche dat anders, want ‘sportmarketeers’ zijn nog steeds niet terug te vinden in diverse rankings van de vakbladen”. Na de introductie van Bob was het woord aan de Sebastiaan Westerhout van Repucom.
Het effect van sportsponsoring
Met een presentatie over de effecten van sportsponsoring liet Sebastiaan zien dat sportsponsoring mondiaal enorm aan het groeien is. Zo zijn de uitgaven aan sponsoring en mediarechten in vijf jaar wereldwijd tot wel 50 procent gestegen. ”Het Midden-Oosten is absoluut de grootste stijger. Chinese bedrijven zoals Wanda Group en Huawei hebben sponsoring omarmd en investeren hier behoorlijk in”. Sebastiaan blikte ook vooruit. De bettingmarkt is volop in ontwikkeling. Daarnaast zijn de millennials en vrouwen nieuwe interessante doelgroepen. “80% van de millennials koopt eerder producten van een bedrijf dat maatschappelijke activiteiten ondersteunt en we zien 30% groei in voetbalfans bij vrouwen wereldwijd”. Market intelligence speelt een belangrijke rol in sportsponsoring. Met behulp van marktonderzoek, media-analyse, logoherkenningssoftware wordt de exposure van sportevents, clubs én individuele sporters in kaart gebracht en deze data vertaald naar concrete sponsorwaarde. In combinatie met ‘fanprofielen’ zorgen deze inspanningen voor een optimale fit tussen sponsor en gesponsorde en kan de ROI van sponsorinvesteringen worden verbeterd. Na een korte pauze betraden Ernst Boekhorst (ABN AMRO) en Richard Krajicek (toernooidirecteur) het podium.
Sponsoring van het ABN AMRO World Tennis Tournament
Met een paar smeuïge anekdotes nam Richard Krajicek het publiek mee in zijn prof tenniscarrière. Hij vertelde dat de sponsor destijds vooral werd gezien als geldschieter. “Sponsorbijeenkomsten waren een verplichting en van partnership was weinig sprake”. Krajicek benadrukte dat de huidige tennisgeneratie er nu anders instaat. “Bij contracten worden nu afspraken gemaakt over de inzet van spelers bij sponsorfestiviteiten zoals seminars en events. De proftennisser van nu is zich terdege bewust van de belangen van de sponsor en verleent graag medewerking om het sponsorship tot een succes te maken”. Het afzeggen van tennistopper Federer en de impact daarvan op het toernooi werd ook besproken. Krajicek: “Het deelnemersveld bepaalt mede het succes van het toernooi”.
Al sinds 1974 is ABN AMRO als hoofdsponsor verbonden aan het ABN AMRO World Tennis Tournament in Ahoy Rotterdam. Met deelname van de absolute wereldtop en meer dan 100.000 bezoekers is dit sportevent uitgegroeid tot het grootste indoor tennistoernooi van de wereld. Volgens Ernst Boekhorst kan zo’n lange sponsorrelatie niet alleen standhouden door een goede samenwerking tussen verschillende partijen, maar ook door te blijven innoveren. “Ieder jaar is merkactivatie rondom dit toernooi voor ons een uitdaging en willen we het publiek blijven verrassen met ludieke acties en prikkelende campagnes”. De cases ‘ballenjongens’ en ‘vertical tenniscourt’ waren een hiervan een goed voorbeeld.
Bob van Oosterhout verraste het publiek met een spontaan interview met Nicole Bekkers (KNVB) en vroeg haar wat sponsoring naast merkbekendheid nog meer kan brengen. “Sponsoring is zeker geschikt om meer betekenis geven aan het MVO-beleid van bedrijven. Door een bepaald domein te claimen kunnen merken zich verbinden met maatschappelijke thema’s zoals respect, emancipatie of gezonde voeding. Dit biedt kansen voor bedrijven om zich te profileren.”
Het onstaan van schaatssponsoring
Oud-olympiër Mark Tuitert (iSkate) was de laatste spreker. Hij vertelde over het ontstaan van schaatssponsoring in de tijd van schaatshelden Jaap Eden, Ard Schenk en Kees Verkerk. Mark Tuitert: “De commerciële revolutie begon pas echt met de komst van Sanex als sponsor van Rintje Ritsma. Zij hebben het pad gebaand voor bedrijven en schaatsploegen waardoor de kracht van de schaatssport ook door andere merken werd ontdekt”. Als nationale sport is schaatsen enorm interessant voor sponsoren waarmee je een brede doelgroep kan aanspreken. “Een sterk imago en veel zendtijd. Een prima fundament om je als merk te verbinden aan een schaatsploeg” aldus Mark Tuitert. De sportwereld verandert en dat biedt kansen voor sport en bedrijven. Een korte en explosieve fietswedstrijd als de Amstel Radler Challenge is daar een goed voorbeeld van. Dit is een creatieve en spraakmakende activatie rondom de Amstel Gold Race waarbij effectief gebruik is gemaakt van de media, met name wat pr en social media betreft.
Bob van Oosterhout bedankte de sprekers en nodigde de aanwezigen uit voor het middagprogramma. Na een heerlijke lunch in de VIP-lounge kregen de deelnemers de gelegenheid om tenniswedstrijden bij te wonen en sfeer te proeven in het promodorp van het tennistoernooi. Met een gezellige netwerkborrel werd het eerste event van NIMA Sport succesvol afgesloten.
Auteur: Martijn Siebelink SMP, bestuurslid NIMA Sport