Facebook, Google en Amazon profiteren meest van budgetverschuiving einde third party cookies

Verwachte budgetverschuiving in VS vooral naar Triopoly

Veelbesproken onderwerp, veel over te doen. We naderen de uitfasering van third party cookies en daar moet je als marketeer, als manager, als marketingteam op inspelen. Dat zou je kunnen doen met budgetverschuivingen. Daar is nieuw onderzoek over.

Vooral meer geld naar het Triopoly

Uit onderzoek onder meer dan 256 marketingbeslissers in de VS die bedrijven met meer dan 250 werknemers vertegenwoordigen, blijkt dat bijna 9 op de 10 (86%) voor hun marketing of advertenties afhankelijk zijn van third party cookie gegevens. Dit blijkt ook uit ander onderzoek waaruit blijkt dat ongeveer de helft van de senior marketeers zegt dat third party cookies erg belangrijk zijn en een belangrijk deel uitmaken van de gegevens die hun bedrijf gebruikt (oktober 2021).

Om het gebrek aan het gebruik van third party cookies te compenseren, zeggen de respondenten hun advertentiecampagnes aan te gaan passen. De meesten zijn van plan meer geld uit te geven aan Facebook, Instagram, Amazon en Google (62%). In Amerika zijn deze bedrijven in 2021 samen goed voor bijna tweederde van de volledige igitale advertentie-inkomsten.

Dit artikel is geschreven door en verscheen eerder op