Geen groentje tussen de groenten

groente

Je persoonlijke ontwikkeling stopt niet met het behalen van het NIMA Diploma

Loes Al is 32 jaar en is sinds 2016 NIMA C Gediplomeerd. Ze trad onlangs toe als bestuurslid van de community NIMA Young Professionals. Wie is deze marketingduizendpoot?

Als we Loes Al zeggen, dan zeggen we…
Eén van de belangrijkste eigenschappen voor een marketeer is het vermogen om je doelgroep te begrijpen. Het verschil probeer ik te maken door vanuit een scherpe visie invulling te geven aan mijn begrip van doelgroepen. Ik ben nieuwsgierig, open en energiek. Een doorzetter die eigenlijk altijd op zoek is naar antwoord op de vraag hoe het anders en beter kan.

Waar houd jij je als trade marketeer dagelijks mee bezig?
Mijn belangrijkste doel is om onze klanten – retailers in Europa – te helpen meer groenten te verkopen aan hun shoppers. Hiervoor analyseer ik het koopgedrag aan de hand van consument- en shopperonderzoek. Op basis van die insights kijk ik naar groeikansen voor onze key-klanten. En die groeikansen vertaal ik dan weer naar passende activaties langs de gehele customer journey.

Afgaand op het tempo waarin je je ontwikkelt, vermoeden we dat je grootse marke tingambities hebt. Of voel je je juist meer thuis in de hoek van marketingkennis en wetenschap?
Wat betreft ambities vind ik dat je jezelf altijd moet blijven uitdagen en dat je best mag dromen. Ik wil me de komende jaren verder ontwikkelen binnen trade marketing richting strategisch niveau. Onderandere door mijn NIMA C studie ben ik erachter gekomen dat dit een richting is waarin ik me thuis voel.

Je bent jong, je bent goed en je bent een vrouw. Waarom staan er bijna geen vrouwen in de top 100 Beste Marketeers van Nederland?
Ik denk dat vrouwen bescheidener zijn dan mannen, en daardoor – bewust of onbewust – kansen mislopen. Daarnaast hebben ze, meer dan mannen, andere prioriteiten dan de top bereiken. En waarschijnlijk zitten er ook te veel good old boys in de top.