Gráinne Wafer van Diageo door EMC uitgeroepen tot beste marketeer van Europa

De European Marketing Confederation (EMC) heeft de Global Director, Beer, Guinness, Smirnoff & Baileys bij Diageo – Gráinne Wafer – aangewezen als eerste European Marketer of the Year. De bekendmaking vond plaats tijdens de galaceremonie op 27 juni in Madrid. De EMC organiseerde de toekenning van deze nieuwe prijs namens elf EMC-lidstaten om de grote bijdrage die marketing levert aan commercieel succes in het bedrijfsleven en aan maatschappelijke doelen te benadrukken.

Vrijwel elke marketingberoepsvereniging in Europa nomineerde zijn nationale CMO of Marketeer of the Year. Na de eerste ronde van de formele selectieprocedure bleven er acht finalisten over, die samen het neusje van de zalm van de Europese marketingbranche vertegenwoordigden. Een onafhankelijke jury interviewde vervolgens alle kandidaten op de shortlist. De interviews zijn opgenomen en door elke jury onafhankelijk beoordeeld om de integriteit van het proces te garanderen. Juryvoorzitter Martin Huisman: ‘Het was best een zware wedstrijd, want iedere kandidaat is immers al een winnaar in eigen land. Toch was de jury unaniem in zijn keuze voor Wafer en erg onder de indruk van haar visie en prestaties. ‘Door haar persoonlijke kwaliteiten als leider, haar bijdrage aan het marketingvak en door haar expertise op het terrein van marketing, zoals ook blijkt uit de belangrijke prestaties die ze leverde in het bedrijfsleven.’ Diageo plc is een multinational op het gebied van bier en gedestilleerde dranken, met zijn hoofdkantoor in Londen. Het bedrijf is bekend van talloze (internationale) drankenmerken als Guinness, Smirnoff, Gordon’s, Johnnie Walker en Tanqueray. Gráinne Wafer was de kandidaat die namens de Ierse marketing-beroepsvereniging was aangedragen.

EMC initieerde de verkiezing tot Europees Marketeer of the Year om de allerbeste marketeers van Europa in het zonnetje te zetten en daarmee te illustreren en erkennen welke cruciale bijdrage die ze leveren aan marketingbedrijven, aan de Europese economie en aan de samenleving. ‘De diepere betekenis voor het organiseren van dit evenement ligt voor de hand’, legt EMC-voorzitter Ralf Strauss uit. ‘Marketing is een commercieel cruciaal en voortdurend evoluerend beroep in elke economie. Door deze verkiezing der verkiezingen te organiseren illustreert de EMC ons ambitieniveau aan jonge marketeers, want dit zijn de rolmodellen op marketinggebied. Iets om naar te willen streven in een carrière als marketingprofessional’. Wafer zelf zegt vooral vereerd te zijn om de prijs te mogen ontvangen: ‘De rol van senior marketeers is nog nooit zo cruciaal geweest. De stem van de consument in de bestuurskamer brengen, navigatie en inspiratie bieden aan de bedrijven binnen de omgevingen waarin ze actief zijn, de kracht van merken gebruiken en onze rol als story tellers om de samenleving ten goede vorm te geven’.

Wafer is Global Director Beer, Guinness, Baileys en Smirnoff en leidt drie van Diageo’s top-vijf wereldwijde merken. Ze maakt zowel deel uit van het Diageo Global Marketing Team als het Senior Management Team. Ze leidt het vooruitstrevende marketingprogramma van Diageo en is actief pleitbezorger voor inclusiviteit en diversiteit in de reclame- en marketingindustrie. Namens Diageo is ze vertegenwoordiger voor de UNstereotype Alliance, Creative Equals en WFA D&I Taskforce.

De overige genomineerden voor de eerste toekenning van European Marketeer of the Year waren Béla Szabó – Telekom HU (Hongarije), Teresa Lameias – Porsche Holding (Portugal), Gemma Juncá – IBERIA (Spanje), Giedrė Vilkė – Swissmoney (Litouwen), Ella Swain – University of Salford (VK), Thomas Saliger – XXXLutz (Oostenrijk) en Ulrich Klenke Deutsche Telekom (Duitsland).

De prijs wordt ondersteund door de twaalf EMC-marketingberoepsverenigingen van Europa, waaronder NIMA namens Nederland, al was er voor deze editie nog geen Nederlandse kandidaat. NIMA was nog niet voorbereid op déze eerste editie, omdat het in 2023 een Marketing Marketing Company of the Year aanwees, waar vaktitel Adformatie een CMO van het Jaar uitriep. Inmiddels is overeengekomen dat de pas bekendgemaakte nieuwe Adformatie CMO van het jaar – AS Watson-CMO Brenda Smith – namens NIMA wordt voorgedragen voor European Marketeer of the Year, editie 2025.

De European Marketing Confederation is de koepel van Europese marketing-beroepsverenigingen waarbij ook NIMA is aangesloten. De EMC stelt zich onder meer tot doel om begrip voor de marketingfunctie en marketingprofessionals te vergroten. Dat doet het onder meer door jaarlijks een groot internationaal onderzoek te verrichten naar Marketingtrends. In het afgelopen jaar werden ook een Internationale dag van Marketing (29 mei) en een Lifetime Marketing Achievement Award in het leven geroepen.