Tip voor vooral B2B-bedrijven: ga op zoek naar minimaal één non-Executive Director. Eentje met een achtergrond in marketing, media of psychologie om beter te begrijpen hoe besluiten tot stand komen. En zet gedragswetenschap in om die marketingtaal geschikter te maken voor de boardroom. Simpel: praat in de taal van finance en je hebt een ander gesprek.
Dwarse marketingdenkers die weten waarover ze praten én schrijven omdat ze hun kennis uit de brede beroepspraktijk halen zijn de leukste. Marketingweek-columnist Tom Goodwin, die vorig jaar als headliner stond geprogrammeerd op de Marketing Day trok niet alleen een afgeladen zaal, maar scoorde ook hoog in de evaluatie. Je mag hem als digitaal darwinist gerust een dwarse denker noemen, maar hij lardeert zijn ideeën wel met wetenschappelijke onderbouwing.
De Brit Rory Sutherland, vice chairman bij Ogilvy UK en oprichter van de behavioural science practice, zou ik om dezelfde reden ook nog graag eens naar Nederland halen. Is ook columnist bij MW en hij gooide deze week een balletje op waarin hij een aantal opmerkelijkheden bij elkaar veegde die de betere marketingprofessional afzonderlijk wel herkent, maar die interessant zijn om uit te lezen als je ze onder elkaar zet. En die je aan het denken zetten, althans dat geldt voor mensen die ‘innovatie in marketing’ volgen om de rest een stapje voor te blijven.