De Bijenkorf eindigt als eerste in de strijd om de titel Marketing Company of the Year.
Chief chocolate officer van Tony’s Chocolonely, Henk Jan Beltman, is Marketeer of the Year 2016. Dat is donderdagavond bekendgemaakt tijdens de Dutch Marketing Awards 2016. De jury van Marketeer of the Year kende de prijs toe aan de marketeer die creativiteit en idealisme koppelt aan succesvol ondernemerschap.
Beltman is ondernemer én marketeer met een missie. De jury: ‘Bij Tony’s Chocolonely zijn organisatie en merk volledig één. Het merk is razendsnel gegroeid en zeker niet door de goedkoopste in de markt te zijn. Beltman heeft duidelijk laten zien dat er nog ruimte is (in een overvolle categorie) voor idealisme en bewustzijn bij de consument.’
(Klik hier voor het video-interview met de winnaar.)
(Lees hier het uitgebreide winnaarsinterview met Henk Jan Beltman.)
Runners-up
Matthijs Moeken, voorheen directeur marketing Jumbo en Robert Bernink , algemeen directeur Qmusic, volgen op respectievelijk plek twee en drie. Moeken bracht als marketingdirecteur Jumbo Supermarkten in twee jaar tijd van lokale, functionele speler naar een landelijk bekend merk. Een indrukwekkende exercitie volgens de jury.
Bernink verwierf knap een tweede plek in een competitieve radiomarkt, en wist tussentijds een nieuwe richting in te slaan met zijn merk.
De redactie van Tijdschrift voor Marketing maakte op de Dutch Marketing Awards 2016 ook bekend welke marketeers de Top 100 van dit jaar haalden.
Marketing Company
De winnaar in de categorie Marketing Company of the Year is Bijenkorf. Binnen deze categorie speelt marketing al jaren een duidelijke, leidende rol in het bepalen van visie, purpose, strategie en bedrijfsvoering.
De winnaar moest het opnemen tegen finalisten Hunkemoller en Ikea. ‘Bijenkorf is de keizerin van de retail, die het als eerste oude “brick retailer” aandurfde om scherpe keuzes te maken’, zo oordeelde de jury. ‘Het geloof in de toekomst van online leidde tot het besluit een flink aantal winkels te sluiten, te stoppen met de Drie Dwaze Dagen en folders. Wat daarvoor in de plaats kwam, waren experience, service, een multichannelbenadering en verdieping van de klantrelatie.’
Marketing Launch
Winnaar in de categorie Marketing Launch of the Year is energiebedrijf VandeBron De award is bedoeld om te inspireren met een onderscheidende introductie in de Nederlandse markt met aantoonbaar goede (begin-)resultaten. Naast VandeBron waren er twee andere finalisten: Bux en Westwing.
Uit het juryrapport: ‘VandeBron weet commercie en maatschappelijke relevantie heel goed te koppelen en doet dat ook op een logische manier. Het bedrijf zet een gebalanceerde marketingmix in: naam, site, belofte, dichtbij, tijdsgeest, kleinschalig, Hollands; mooi om te zien dat je al best groot kan worden met lokale relevantie.’
Marketing Next
Dopper, aanbieder van drinkflessen, sleepte de award Marketing Next in de wacht. De prijs wordt toegekend aan een organisatie, die in de afgelopen jaren, door de inzet van slimme marketing, heeft laten zien succes te kunnen kapitaliseren. Andere finalisten waren Travelbird en Hello Fresh.
De jury was zeer onder de indruk van Dopper: ‘Er zijn veel waterflessen maar Dopper is de enige die er echt uitspringt. Een mooi voorbeeld hoe je een massaproduct kan worden zonder massamedia te gebruiken. Meer dan 1,3 miljoen flessen verkocht Dopper al en de hoofdrol die daarbij voor marketing was weggelegd is evident: “The bottle is the message” en daarmee maakt Dopper duurzaamheid aantrekkelijk.’
Internal Branding Company
Coolblue wint de award Internal Branding Company of the Year. De prijs wordt toegekend aan de organisatie die het merk van binnenuit tot leven te brengt en weet te borgen in de organisatie in brede zin. Het merk en de positionering zijn verankerd in het DNA van de organisatie. Naast Coolblue waren ook Jumbo en – opvallend – Korps Mariniers genomineerd.
De jury was er eerlijk over: ‘Winnaar Coolblue bleek een fantastische case en de resultaten zijn simpelweg indrukwekkend. Coolblue scoorde op alle criteria en in het bijzonder op resultaten, de inzet en rol van internal branding als drijvende kracht achter de resultaten, organisatiebrede verankering, authenticiteit, creativiteit, vernieuwing en consistentie.’
Over Dutch Marketing Awards
Donderdagavond vond het grootste marketingfeest van Nederland plaats. Met maar liefst 400 marketeers was de tweede editie van de Dutch Marketing Awards opnieuw een groot succes voor de organisatie. Dutch Marketing Awards is een samenwerking tussen Nima, PIM en Adfo Groep ondersteund door MEC en Marketing Associatie Nederland.
Deze blogpost verscheen eerder op marketingonline.nl