Ronald van Zetten wordt de verrassende tweede keynotespreker op de NIMA Marketing Day op 20 juni in De Fabrique in Utrecht. Dat is deze week bekend geworden, nadat eerder Tom Goodwin was aangekondigd als keynote. Van Zetten zal de NMD 19 afsluiten. De flamboyante ex-HEMA-baas zal onder meer spreken over de spectaculaire doorstart van Neerlands retail-icoon V&D, maar zal ook uitgebreid stilstaan bij zijn eigen marketinghelden.
NIMA-voorzitter Martin Huisman ziet in Van Zetten een prachtige afsluiter: ‘De dag wordt gedragen door de tientallen marketeers die op het podium zullen vertellen over hun praktijkervaring in marketing, maar we hebben inmiddels ook een reputatie van een prettige en liefst controversiële spreker vóór en spreker ná. We kennen Ronald als een openhartige spreker met een scherpe blik die zijn irritaties maar ook zijn fascinaties niet onder stoelen of banken steekt. Een rasondernemer met een marketeershart van wie we kunnen leren en hopelijk een beetje mee mogen lachen.’
Alle marketingprijzen
Van Zetten heeft een cv waarop bijna de hele naoorlogse retailgeschiedenis van grote merken in Nederland is vastgelegd. Hij vervulde directiefuncties bij Super, DA, HEMA België, PRAXIS, Albert Heijn, was van 2003 tot 2015 CEO van HEMA en hielp het bedrijf met internationale expansie en formule-ontwikkeling succesvol door de crisis die verschillende grote winkelbedrijven in die tijd de kop kostte. In zijn tijd bij HEMA won het bedrijf bijna alle marketingprijzen die er te winnen waren: van Marketingcompany of the Year tot Gouden Effies, SAN Accenten en Spinawards. In 2015 werd hij zelfstandig ondernemer en richtte Retail Expert Network op, een adviesbureau voor strategieontwikkeling en implementatie binnen retail. In 2016 acquireerde hij samen met Roland Kahn en Jaco Scheffers de merkrechten en databases van het failliet verklaarde Vroom & Dreesmann. In 2018 trad ook Alexander van Slooten toe als aandeelhouder en startte VD.nl.
De NIMA Marketing Day wordt dit jaar voor de derde maal georganiseerd door beroepsvereniging NIMA en vakmediauitgever BBP, dat naast verschillende marketingevents ook MarketingTribune, Marketingfacts en Twinkle uitgeeft. Op de dag – die gratis toegankelijk is voor NIMA Members – spreken marketeers in 15 verschillende tracks met evenzovele zalen openhartig over hun weerbarstige marketingpraktijk. De dag wordt afgesloten met een feestelijke borrel om de langste dag van het jaar te begroeten.
Aanstaande dinsdag 12 maart wordt de eerste lijst sprekers en bedrijven bekendgemaakt die komen spreken op NMD 19.