Op dinsdag 15 oktober organiseert het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) Het Grote Retailmarketing Congres. Te gast bij WWP, het grootste marketingbedrijf ter wereld, delen zes retailmarketingspecialisten hun kennis en inzichten over de veranderingen die het ‘winkelen in winkels’ kenmerken. In dit artikel geven Rob Overduin (voorzitter en directeur) en Luuk Ros (manager media en merk) je alvast een kijkje achter de schermen.
Wil jij erbij zijn? Bestel je ticket! Het congres vindt plaats op dinsdag 15 oktober van 13.00 tot 18.00 uur en is toegankelijk voor NIMA-leden en niet-leden. Vanwege de bijzondere locatie in Amsterdam, bij WWP, is het aantal beschikbare tickets niet onbeperkt.
NIMA, het Nederlands Instituut van Marketing, is in 1966 opgericht door en voor marketeers. Daarmee is het volgens Overduin dé organisatie die de impact van marketing vergroot. „Bij NIMA kwalificeren, verbinden en inspireren we marketingprofessionals. Wij geloven in de kracht van constructieve discussie en het delen van nieuwe inzichten om vooruitgang te stimuleren. NIMA is de plek waar open gesprekken en scherp inzicht leiden tot relevante marketingstrategieën. Wij brengen marketingprofessionals een stap verder in hun carrière. Dat doen we met congressen, masterclasses en marketingevents.”
Vernieuwing in retailmarketing
NIMA organiseert jaarlijks zo’n 60 tot 75 evenementen waar marketeers met elkaar in gesprek gaan over het vak en van elkaar leren. Sommige van deze events zijn alleen voor leden toegankelijk, andere voor iedereen. In oktober staat er weer zo’n ‘open’ event op de planning: het Grote Retailmarketing Congres. Overduin vertelt: „Dit congres is er één uit een serie van vier, de NIMA Marketing Now events, die gaan over innovaties in marketing. Wat is er gaande en wat is er nieuw? Na het succesvolle Grote AI Congres in juli staat dit keer vernieuwing in retailmarketing op het programma. In één middag worden professionals, in hoog tempo, bijgepraat over de ontwikkelingen in retailmarketing.”
In één middag worden professionals, in hoog tempo, bijgepraat over de ontwikkelingen in retailmarketing
Volgens Overduin krijgt innovatie in retail in brede zin maar relatief weinig aandacht, terwijl het belang van retail voor de economie juist enorm is. „Bovendien speelt marketing er een beslissende rol, is de concurrentiedruk enorm en zijn de resultaten van marketinginspanningen er real time te volgen. Bijna nergens wordt alle theorie over marketingwetenschap zo zichtbaar in de praktijk en dat maakt ook dat bijna alle marketingprofessionals er – soms onbewust – op letten. Iedereen in het vak kent dat gevoel dat je in een winkel staat en let op prijzen, beschikbaarheid, verpakking en innovatie. Op hoe mensen lopen, waar ze op letten en welke keuzes ze maken. Die gedeelde fascinatie brengen wij samen op dit congres.”
De winkel: het grootste reclamemedium van Nederland
Ros vertelt vol enthousiasme over het programma. „Het congres trapt af met de wereldwijde trends in retail. Denk aan personalisatie en de klantreis. Daar vertelt Anna Ketting, van NEWCRAFT, over. Jan-Willem Boerhout, van TND Web, volgt haar op met een lezing over AI. Een onmisbare trend die op dit moment een hele belangrijke rol in marketing, maar specifiek ook in de retail, speelt. AI maakt het immers mogelijk om de behoeften en wensen van de klant beter te achterhalen. Er wordt op dit moment dan ook ontzettend veel gebruik van gemaakt.”
Zij beschouwen de winkel als de ideale plaats om te adverteren, want daar komen enorm veel mensen samen. Als je het zo bekijkt, is de winkel het grootste reclamemedium van Nederland
Ros vervolgt: „Marcel Vogels en Mark Stocks, van Retailmedia.one, komen praten over New revenu streams in retail. Zij beschouwen de winkel als de ideale plaats om te adverteren, want daar komen enorm veel mensen samen. Als je het zo bekijkt, is de winkel het grootste reclamemedium van Nederland. We gaan het natuurlijk ook hebben over verduurzaming in de retail. Daar komt Marcel van Wing, van The Flower Farm, over praten. De man achter de boter zonder palmolie. Tot slot komen positionering en branding aan bod. Hoe onderscheid ik me van mijn concurrent? En hoe blijf ik dat doen?”
Ben jij erbij?
Het Grote Retailmarketing Congres richt zich volgens Overduin niet alleen tot retailmarketeers en hun marketingdienstverleners, maar tot alle marketeers en ondernemers die iets verkopen aan iemand en zich afvragen via welke afzetkanalen en marketingconcepten dat de meeste kans van slagen heeft. „Bezoek je dit congres? Dan leer je onder andere over winkelformules die veranderen en nieuwe manieren waarop er met klanten wordt omgegaan. Dat is in essentie waar marketing om draait en daarmee voor elke marketeer of ondernemer interessant.”
Wil jij erbij zijn? Bestel je ticket! Het congres vindt plaats op dinsdag 15 oktober van 13.00 tot 18.00 uur en is toegankelijk voor NIMA-leden en niet-leden. Vanwege de bijzondere locatie in Amsterdam, bij WWP, is het aantal beschikbare tickets niet onbeperkt.
Dit artikel is met toestemming overgenomen uit De Ondernemer