Het succesverhaal van Danique

    Wil je weten hoe Danique haar Diploma heeft gehaald?

    Ben je zelf aan het denken om een NIMA C opleiding te volgen, maar heb je twijfels hoe je dit moet aanpakken en wat je er allemaal voor moet doen?

    Laat je dan informeren door kandidaten die je voorgingen. Zij geven een volledig maar authentieke beschrijving over wie ze zijn en welke goals ze hadden voordat ze hieraan begonnen. Alle hebben bij één opleider de opleiding NIMA C gevolgd. Met succes!
    Op 17 september 2024, zijn er weer 2 kandidaten opgegaan voor het laatste gedeelte van de opleiding, de NIMA C2, hét strategische plan!

    Danique van Schendel

    Even voorstellen:

    Wie ben je?

    Mijn naam is Danique van Schendel. De afgelopen 6 jaar ben ik werkzaam geweest op de marketingafdeling van Rabobank en daarvoor werkte ik in de marketingcommunicatie. Mijn laatste rol binnen de marketing was Marketing Manager. In oktober ben ik aan de slag gegaan als Journey Manager op de nieuwe afdeling ‘Segment Value Proposition’ binnen Rabobank, een afdeling die zich volledig richt op waarde proposities en het verbeteren van klant- en medewerkersreizen. Een erg leuke, nieuwe uitdaging waar ik NIMA C goed in de praktijk kan brengen!

    Waarom gekozen voor een NIMA C opleiding?

    In 2022 heb ik NIMA B afgerond, waarmee ik veel theoretische marketingkennis heb opgedaan. Toen ik in 2023 de kans kreeg om aansluitend NIMA C te volgen via het in-company traject van Rabobank, zag ik dit als een mooie kans om me te verdiepen en meer te leren over de strategische kant van marketing.

    Wat heb je moeten doen om de opleiding af te ronden en wat heb je moeten laten?

    Ik had de ambitie om de opleiding snel af te ronden, wat betekende dat ik vooral veel vrije tijd heb moeten opofferen. Daardoor was tijd met vrienden en familie beperkt. In de weekenden blokte ik één dag voor NIMA en één dag reserveerde ik voor leuke weekendplannen. Met name in de scriptieperiode redde ik het daarmee niet altijd, wat betekende dat ik soms hele weekenden aan NIMA besteedde. Dat was soms best pittig, maar dat vergeet je weer als het diploma eenmaal binnen is 😉.

    Wat ik heb gedaan om het te halen is met name goed plannen, veel tijd erin steken en ook regelmatig sparren met collega’s en de docenten.

    Was je tevreden met de opleider en met je begeleidende docenten?

    Ja, over het algemeen ben ik tevreden. Aan het begin was ik wel zoekende en was meer structuur in de lessen fijn geweest. Wat hierin hielp was om gewoon te beginnen met het plan en dan volgt de structuur vanzelf. De begeleiding voor het strategische marketingplan was top!

    Wat was de casus? Over je eigen bedrijf. Kun/mag je er iets over zeggen, ook al is het kort?

    Mijn marketingplan richtte zich op de markt voor zakelijke financieringen boven € 1 miljoen. Een complexe markt waarin veel gebeurt. Erg interessant om me hier verder in te verdiepen en te analyseren hoe Rabobank presteert in deze markt en waar de kansen liggen.

    Wat miste je?

    Ik miste vooral het sparren met medekandidaten, aangezien we met de deelnemers van het in-company traject niet gelijk opliepen. Omdat het in-company was, heb ik ook geen deelnemers van andere bedrijven dan Rabobank ontmoet of gesproken.

    Wat vond je van het examen? Wat was goed, wat kon beter?

    Het eerste deel ging goed. Ik had de presentatie goed voorbereid en daardoor voelde het alsof ik grip had op dat deel van het examen. De vragen na de presentatie vond ik pittig en gevoelsmatig duurde het veel langer dan 30 minuten. De sfeer was echter – ondanks de lastige vragen – goed en de examinatoren waren vriendelijk. Zéker toen ik hoorde dat ik geslaagd was!

    Hoe voelde het, toen je je uitslag kreeg bij de scriptie?

    Heel opgelucht, vooral ook omdat ik graag door wilde en dus extra trots was dat ik het in één keer gehaald had. Dat zorgde ervoor dat ik een maandje ‘studievrij’ was voordat ik weer aan de slag ging met het voorbereiden van het mondelinge examen.

    Wat ga je als NIMA C professional anders doen?

    Natuurlijk de ‘waarom’-vraag (die ik zo vaak heb gekregen van mijn docenten) blijven stellen aan collega’s (en mezelf) om ze te prikkelen verder te denken en te komen tot een goed doordacht plan. En nog meer inspelen op veranderingen en trends in de markt, kansen, bedreigingen en de ontwikkelingen op de lange termijn.

    Jouw advies voor toekomstige studenten? En wat voor NIMA?

    Plannen, plannen en nog meer plannen. Zo houd je het voor jezelf overzichtelijk en kun je gerichter naar je doel toewerken. En wees niet te streng voor jezelf. Aan het begin kan het voelen alsof je nog geen structuur of rode draad hebt, maar geloof me: dat komt vanzelf 😉.

    En NIMA; ga zo door met het opleiden van nóg meer marketingprofessionals!