Wat kunnen marketeers doen met de inspiratie van Tony’s, Tesla & Dopper?
Tony’s Chocolonely, Tesla en Dopper, drie social enterprises vormen samen de top 3 van de 40 meest inspirerende organisaties van Nederland. Bekende merken zoals Coca-Cola, G-Star en Unox verdwijnen juist uit de zesde Inspirerende 40 van bureau Synergie. De uitkomsten van deze lijst zijn voor elke marketeer relevant.
Gebrek aan aandacht
Dat wat inspireert, krijgt aandacht. In de huidige overvloed aan mogelijkheden, boodschappen en media, is het verkrijgen van aandacht ontzettend waardevol. De grootste schaarste vandaag de dag is aandacht. Wie deze aandacht weet te vangen en tijd weet te claimen, zal het goed doen. Dat alles maakt inspiratie tot een belangrijk thema voor elke marketeer. Inspirerende organisaties weten niet incidenteel te inspireren, maar slagen hier structureel in.
Vier perspectieven
In een vogelvlucht: in 2016 is Tony’s Chocolonely net als in 2015 de meest inspirerende organisatie voor consumenten, gevolgd door Tesla en Dopper. Sterke stijgers zijn Rode Kruis, WNF, Adidas, Albert Heijn, Apple en Triodos Bank. Gemiddeld groeit de inspiratiewaarde van organisaties die onder consumenten zowel in 2015 als in 2016 zijn gemeten, met 2 procent.
Dit zorgt er mede voor dat bekende namen verdwijnen uit de Inspirerende 40. Heineken en de Bijenkorf verdwenen in 2015 al uit de Inspirerende 40, nu volgen Coca-Cola, Unox, Jumbo, G-Star, Grolsch en Sony. Maar merken met een sterke ‘why’ handhaven zich: Efteling, Ikea, Apple, Adidas, Nike, Rituals en Google, om er enkele te noemen.
Bron en volledig bericht