Hoe creëer je waarde uit big data?

    Alleen een sterk staaltje verandermanagement zorgt voor een datagedreven organisatie.

    Tekst: Philippe Baecke

     

    Organisaties die keuzes baseren op big data presteren structureel beter, weet  Philippe Baecke van Vlerick Business School. HIj onderzocht hoe data science stapsgewijs kan bijdragen aan het verbeteren van klantenrelatiebeheer en optimalisatie van proces-efficiëntie. Een gefaseerde invoering blijkt het meest kansrijk en effectief.

    De vraag naar big data-specialisten nam de afgelopen jaren sterk toe. Eind 2014 bleek al uit cijfers van Linkedin dat recruiters vooral op zoek waren naar dit soort specialisten. Lange tijd was big data vooral een kwestie van cijfertjes en analyse.

    Steeds grotere kloof 

    Op de markt ontstaat een steeds grotere kloof tussen het verzamelen en analyseren van de data en het daadwerkelijk omzetten hiervan in acties en resultaat. Dit laatste is voornamelijk te wijten aan een gebrek aan kennis van de mogelijkheden, ook bij big data management. McKinsey verwacht alleen al in de VS in 2018 een tekort van 1,5 miljoen managers die in staat zijn beslissingen te nemen op basis van analyse en interpretatie van big data. Daarnaast verwacht ment een tekort van 150.000 data scientists die hier dagelijks mee bezig zijn.

    Sterker nog: de hogere lonen in de VS zorgen eerder voor een uitstroom van big data experts daar naartoe. Volgens de markt weet een goede data scientist verschillende competenties te combineren: data analytical skills, IT-literacy en business expertise. Vooral de combinatie van de IT- of analytische vaardigheden en zakelijk inzicht is, zeker bij net afgestudeerden, lastig te vinden.

    Bron en volledig artikel: Marketingonline