Hoe diepte interviews het verschil maken in je B2B-marketingplan

Hoe haal je 25 procent meer omzetgroei met een nieuw product in een bestaande B2B-markt? Laura van Santen (Mueller) onderzocht het.

Volgend jaar 25% meer omzetgroei met een redelijk nieuw product in een bestaande B2B-markt, waarbij de investering binnen 3 jaar is terugverdiend. Klinkt wel heel erg ambitieus toch? Niet als je weet hoe de markt werkt en nog belangrijker: als je echt weet wat je klant wil.

En dat is vaak niet wat je direct van je klant hoort. Begin met jezelf de vraag te stellen of het onderscheidend vermogen van jouw merk ten opzichte van je concurrent(en) ook zo wordt gezien door je afnemer én eindgebruiker. En nog essentiëler: hoe wordt dit ervaren?

Het product biertank en de afnemers in Duitsland
Deze vragen stelde ik mijzelf onder andere toen ik begon aan mijn operationeel marketingplan voor mijn NIMA B2B-eindscriptie en tevens voor mijn werkgever Mueller. Het doel van het plan was helder: volgend jaar 25 % meer omzetgroei voor het product biertanks in Duitsland.

Voor de beeldvorming: Mueller is een producent van roestvaststalen tanks, met name bekend van melktanks en is actief in meer dan 50 landen. Zij hanteert de product leadership strategie om zich te onderscheiden ten opzichte van haar concurrenten. Sinds een paar jaar worden er biertanks verkocht in Duitsland.

De NIMA Scriptieprijs powered bij SRM wordt toegekend aan de beste marketingscriptie in de categorieën NIMA B en NIMA C. De jurering is in handen van NIMA-examinatoren. De scriptie van Laura van Santen is één van de zes genomineerden. Tijdens de Dutch Marketing Awards op 22 april reikt Maarten Nijboer (directeur SRM) de prijs uit. Meld je hier aan voor de livestream.

Lees de hele blog van Laura van Santen op Adformatie.