Digitalisering is belangrijker dan ooit, zeker in het nieuwe normaal. Tegelijk blijft het digitale domein een doolhof van ondoorzichtige dienstverlening. Digital marketing is in tien jaar tijd volwassen geworden, zo viel deze week te horen tijdens de honderdste editie van Online Tuesday, maar de zoektocht naar aandacht, rendement en zakelijk succes duurt voort. Intussen blijven we China onderschatten.
Weinig augurken deze keer. Nee, niet aan een prikker bij de borrel, maar op social media. ‘Augurken’ is de geuzennaam van de kritische bezoekers van Online Tuesday, die het evenement in de hoogtijdagen op Twitter dusdanig fanatiek becommentarieerden dat het wereldwijd trending was. Ja, dat waren nog eens tijden.
Anno 2020 vindt de interactie rond Online Tuesday plaats in het zijscherm van presentatie-tool WebinarJam, waar de moderator meeleest en de meeste kijkers zich uitermate diplomatiek gedragen. Een opvallend contrast met de Augurken van vroeger, maar ook met het hedendaagse debatklimaat op Twitter, waar het stuitert van gescheld, blocks, nepnieuws en bedreiging. Het huidige Online Tuesday is wat dat betreft een oase van rust. Jazeker, het platform is volwassen geworden.