Auteur: Olaf Meul SMP, RM, stuurgroep SMP
Niet iedere SMP’er krijgt vanuit zijn werkgever de mogelijkheid om betaalde trainingen te volgen. En voor bijvoorbeeld ZZP’ers zijn er soms perioden zonder opdrachten waarin betaalde workshops even geen optie zijn.
Maar hoe haal je dan toch jaarlijks je 30 PE-punten?
Gratis educatieve events voor de SMP-groep
Mogelijkheden genoeg! Samen hebben we als marketeers een schat aan ervaring. Als SMP-stuurgroep organiseren we daarom met collega SMP’ers exclusieve kennisevenementen. We vragen een marketeer kennis te delen en als stuurgroep ondersteunen we bij de organisatie.
Jaarlijks zijn er twee tot drie ‘SMP on Tours’ en zes tot acht ‘Roundtables’. Tijdens de SMP on Tours (drie PE) brengen we een bedrijfsbezoek en zijn er meestal twee specialistische sprekers. Tijdens de Roundtables (twee PE) gaan we met een kleine groep diep in op een onderwerp, behandelen we twee korte cases en is er ruimte voor intervisie.
Deelname aan deze evenementen is vrijwel altijd gratis. En behalve dat je zo al bijna al je punten tegen alleen een tijdsinvestering bij elkaar kunt verzamelen, ontmoet je ook mede-SMP’ers en doe je nieuwe ideeën op. Misschien ontdek je tijdens deze events dat ook jij spreker zou kunnen zijn op een SMP on Tour of een Roundtable. En je raad het al, ook daarvoor kun je PE-punten krijgen.
Gastcollege of artikel
Het spreken op marketinggerelateerde events moedigen we sowieso aan. Spread the word! Maar ook het geven van een gastcollege rondom een actueel marketingonderwerp wordt PE-technisch vaak beloond. Zelf geef ik bijvoorbeeld gastcolleges aan de Fontys Hogeschool (derdejaarsstudenten) en de Hogeschool Arnhem Nijmegen (post-hbo). Als je nu denkt: ‘maar ik ken niemand bij zo’n hogeschool.’ Kom dan eens naar een SMP-event. Daar zijn regelmatig collega’s die op of met hogescholen werken en die maar al te graag met je in contact komen.
Nou is in het openbaar spreken niet iedereens hobby, maar je kunt je kennis ook vertalen in een sterk marketinggerelateerd blog of artikel. Een inhoudelijk sterk artikel kan je vijf PE-punten opleveren. Je kunt het artikel schrijven wanneer het jou uitkomt en het gebruiken om je verder te verdiepen in je gekozen onderwerp. En heb je een idee voor een blog? Wil je een marketingboek recenseren? De eerste stap is dicht bij huis. De redactie van Marketingfacts is voor SMP’ers heel bereikbaar. Hoe? Ik val in herhalingen, maar kom eens naar een SMP-event dan helpen we je op weg in marketing medialand.
Bestuurswerk en examineren
Voor denkers en doeners is er ook binnen de NIMA-vereniging genoeg te doen. Er zijn tal van Communities die altijd weer op zoek zijn naar vrijwilligers en bestuurders. Maar ook als je buiten NIMA bestuurswerk kunt aantonen op het gebied van marketing, sales of communicatie kan dat je tien PE-punten per jaar opleveren!
Als je daarnaast de examinatorenopleiding bij NIMA wilt volgen en geschikt bent om te examineren, dan sprokkel je daarmee ook nog eens vijf PE-punten per drie ge-examineerde kandidaten bij elkaar.
Events van bedrijven
Veel bedrijven en organisaties gebruiken (gratis) kennisevents ter promotie van hun bedrijf. Soms wordt dit vanuit NIMA Communities (georganiseerd. Maar veel vaker nog helemaal los van NIMA, door bedrijven zelf. Bekend zijn congressen van grote partijen als Adobe, Google, Rabobank en ING, maar ook MKB-bedrijven zijn actief. Zo houden wij bij Perplex regelmatig inhoudelijke ontbijtsessies, kennislunches en ‘playground’ waar we relaties en leads voor uitnodigen.
Op de pagina SMP kun je precies lezen aan welke voorwaarden een sessie moeten voldoen en hoeveel punten je kunt krijgen.
Investeer in jezelf
Je zou geen SMP’er zijn als je het belang van permanente educatie niet zou inzien. En zoals je hebt gelezen, kun je ook met een minimaal budget de benodigde PE-punten voor je certificering bij elkaar verdienen.
Als je wel wat budget beschikbaar hebt dan is het de moeite waard om je te verdiepen in een NIMA Passe-partout. De gevraagde €1.750 is best een fors bedrag, maar je kunt dan een jaar lang zonder bijkomende kosten deelnemen aan NIMA Events. Met drie events heb je de kosten er alweer uit.
Als het even kan dan adviseer ik je, ook in mindere tijden, jaarlijks toch minimaal één workshop of masterclass te volgen. Even helemaal onderdompelen in een onderwerp. Je komt vol nieuwe kennis, energie en inspiratie weer terug. De meeste workshop zijn de investering meer dan waard. Je mede-SMP’ers helpen je graag met het vinden van een workshop of masterclass die de investering waard is.
#durftevragen in onze SMP LinkedIn-groep.