Hoe je slim kunt meten of media het publiek beïnvloeden

Een veel gebruikte theorie in de politieke communicatie is ‘agenda-setting’. Al in 1963 schreef Bernard Cohen: “The press may not be successful much of the time in telling people what to think, but it is stunningly successful in telling its readers what to think about.” Kortom, het blijft nog altijd onduidelijk hoezeer de media de gedachte van het publiek kunnen veranderen, maar het lijkt wel degelijk te bepalen waar de gedachten van het publiek naar uit gaan.

In traditionele toepassingen van de agendasetting-theorie is er bijna altijd gebruik gemaakt van survey-onderzoek. Hierbij worden de deelnemers gevraagd welke (politieke) onderwerpen zij op dat moment belangrijk vinden – de publieke agenda. De onderwerpen uit het publiek worden dan vervolgens vergeleken met de onderwerpen in de media – de media-agenda. In veel gevallen komt er uit zo’n onderzoek naar voren dat wanneer de media in toenemende mate aandacht besteden aan een bepaald onderwerp, het publiek dit onderwerp vervolgens vaker noemt wanneer zij gevraagd worden naar welke onderwerpen zij op dat moment belangrijk vinden voor de maatschappij. Veel voorkomende onderwerpen zijn uiteraard de economie en immigratie.

Lees dit artikel op 

Marketingfacts is een gezamenlijke onderneming van NIMA en BBP Media