Hoe kunstmatige intelligentie marketeers kan helpen

    Een interview met Cees Snoek, professor in computerwetenschappen.

     

    Tekst: Klaas Weima

    Cees Snoek, associate professor aan de Universiteit van Amsterdam houdt zich bezig met beeldherkenning door computers.

    Blippar, de partij die het Nederlandse Layar overnam, liet professor Cees Snoek in Cannes afgelopen juni een verhaal houden over artificial intelligence (AI). Technologiereuzen als Apple, IBM, Facebook en Google zetten er massaal op in.

    Pixels

    Snoek laat een computer beschrijven wat hij ziet in een beeld door te kijken naar de pixels. Snoek: ‘In het begin was het moeilijk een kat in een foto te herkennen. Het duurde jaren voor we met zelfvertrouwen het resultaat deelden buiten de deur.’

    Hij snapt goed wat Google en Facebook hierin aanspreekt: ‘Als je weet wat er in het plaatje zit, kun je je advertenties er op afstemmen.

    ‘Het kan dankzij machine learning, de meer moderne term van artificial intelligence. Je kunt met software veel meer data analyseren dan jij als mens ooit aan kan. AI is een tool die je objectieve informatie geeft over veel data en dat zou zomaar af kunnen wijken van wat jouw intuïtie of ervaring je vertelt. Dus het wordt exacter. Er zit nog ruis is de informatie die je uit bijvoorbeeld beeldanalyse krijgt, maar voor bepaalde applicaties is beeldanalyse al een betrouwbare tool.’

    Bron en volledig artikel: MarketingOnline