Hoe marketing hoofden op hol brengt en harten verovert

Op 13 november stond er bij NIMA Zuid een inspiratiesessie op het programma die bij velen in hoofd én hart is blijven hangen. Met drie topsprekers — Jurgen Surstedt, Rudy Moenaert en Dorkas Koenen — werd de middag een aaneenschakeling van inzichten, verhalen en krachtige lessen. En zoals een goede marketingbijeenkomst betaamt: het ging niet alleen over strategieën en modellen, maar vooral over het maken van impact. Laten we de highlights doornemen.

Mensen raken om impact te maken
De sessie werd afgetrapt door Jurgen Surstedt van Interpolis, die de zaal wist te raken met de indrukwekkende campagnes die de verzekeraar in de afgelopen jaren heeft gelanceerd. Denk aan de campagne #MisNiks met artiesten Snelle en Danique, die aandacht vraagt voor verkeersveiligheid. Deze campagnes doen meer dan alleen awareness creëren; ze raken mensen op emotioneel niveau, waardoor gedragsverandering wordt gestimuleerd.

Maar, zoals Jurgen terecht benadrukte; gedragsverandering bereik je niet met grote sprongen. Het gaat om kleine stapjes. Het inzicht dat Interpolis de afgelopen acht jaar heeft opgedaan, wordt nu ingezet om hun ambitieuze doel te bereiken: veiligheid binnen handbereik brengen. Zodat klanten met vertrouwen kunnen leven en ondernemen. Een krachtige missie die iedereen in de zaal wist te inspireren.

Klantleiderschap: terug naar de kern
Vervolgens kwam prof. dr. Rudy Moenaert met zijn kenmerkende energie het podium op. Deze West-Vlaming wist ons met humor en scherpte opnieuw te laten nadenken over wat het betekent om klantgericht te zijn. Zijn boek The Customer Leader draait om klantleiderschap: het vermogen om écht naar je klanten te luisteren en die inzichten te vertalen naar je ‘waarom’. Wat drijft je merk? Hoe verbind je dit met de behoeften van je klanten?

Rudy benadrukte dat klantleiderschap niet alleen gaat om je aanbod, maar ook om imago en cultuur. Alleen door deze elementen goed te balanceren, kun je als merk echt excelleren. De hoogste trede van de trap, zoals hij het mooi omschreef, is weggelegd voor merken die dit tot in de puntjes beheersen.

Marketinglessen van een ultrafietser
De mooiste foto’s zaten in de presentatie van Dorkas Koenen RM, die vertelde over zijn boek Bergen liegen niet. Aan de hand van prachtige foto’s — zelf geschoten tijdens zijn ultrafietstocht van Den Bosch naar Rome — nam Dorkas ons mee op zijn persoonlijke reis. 25 dagen van afzien, reflectie en verbinding met onbekenden.

Zijn tocht leverde niet alleen mooie verhalen op, maar ook waardevolle marketinglessen. Denk aan het belang van discipline, het maken van duidelijke keuzes en het omgaan met weerstand. Zoals hij treffend zei: ‘Makkelijke dingen zijn niet leuk’. Maar misschien wel de belangrijkste boodschap? Vier je successen, groot of klein. Het is juist die viering die de reis waardevol maakt.

Een gezellige afsluiting met de pubquiz
Na een inspirerende middag kon een borrel natuurlijk niet ontbreken. Onder het genot van een heerlijk (vegetarisch) diner, werd er volop genetwerkt en bijgepraat. Maar de echte afsluiter was de beruchte pubquiz, georganiseerd door Bram Koster. Van prikkelende social media-vragen (wie wist dat Pinterest groter is dan TikTok?) tot marketingiconen zoals Byron Sharp — er werd flink wat gelachen én geleerd.

Joris van der Waart RM sleepte uiteindelijk de hoofdprijs in de wacht: een rondleiding bij de Alfa bierbrouwerij. Proost!

Sluit je aan bij het NIMA Zuid netwerk
Kom je uit (of ga je graag naar) het zuiden van Nederland en ontmoet je graag vakgenoten uit de omgeving? Dan is de Regio Zuid Community iets voor jou. Hier delen we kennis, wisselen we ervaringen uit en leren we van diverse praktijkcases. Altijd afgesloten met een bourgondisch diner voor de nodige discussie en netwerk mogelijkheden.

  • Vier interessante bedrijfsbezoeken per jaar
  • Inclusief diner
  • Kennis delen en uitwisselen met vakgenoten

Meer informatie en aanmelden: https://www.nima.nl/communities/regio-zuid/

Tekst en beeld: Marieke Heesakkers en Sebastiaan Hattink