‘Hoeveel geld kost het bouwen van je merk eigenlijk?’

Hoe geef je hier een goed antwoord op? Zo is er het probleem dat merken abstract zijn. Je kunt ze niet aanraken, zoals een koelkast of scheerapparaat. Hoeveel kost deze ‘lucht’?

Verder er is de wat flauwe, maar best relevante wedervraag: hoeveel kost een auto? Een nieuwe Hyundai i10 heb je al voor 9.795 euro, een Audi A3 wordt aangeboden vanaf 33.720 euro. Ofwel, het hangt ook af van het budget dat beschikbaar is. Als je veel geld hebt voor een auto, krijg je een ander antwoord dan als je portemonnee beperkt is.

Bovendien zijn veel cijfers rond budgetten niet openbaar. Niet elk bedrijf deelt zomaar z’n begroting. Bureaus die er onderzoek naar doen, delen vooral algemene cijfers en houden de details onder de pet. Die kunnen ze immers verkopen, als onderdeel van een adviestraject.

Lees deze blogpost van NIMA-docent Ingmar de Lange op