Zonder meer een zeer toegankelijk boekje waar je heel snel door heen leest; aardig voor de beginnende verkoper of degene die geïnteresseerd is in het verkoopvak.
Human2Human – De nieuwe klantrelatie
Auteur: Daniëlle de Jonge
Uitgever: Van Duuren Management
EAN: 9789089652775
Eerste druk, 2015
Boekrecensie door Eric van Arendonk, Register Marketeer | maart 2016
‘Onderscheidend verkopen met echte aandacht’ luidt de ondertitel van dit boek. Op zich dekt deze ondertitel de lading. Het gaat inderdaad over onderscheidend vermogen met name in het verkoopproces. De echte aandacht heeft betrekking op de meer persoonlijke benadering. Het is zonder meer een zeer toegankelijk boekje waar je heel snel door heen leest. Ik denk dat het een aardig werk is voor de beginnende verkoper of degene die geïnteresseerd is in het verkoopvak.
Voor de wat meer ervaren verkoper is het mijns inziens te simpel en bevat het teveel open deuren. Tenminste ik hoop niet dat menig verkoper onderwerpen als; “Een klagende klant blij maken”, “Relatiegeschenken die indruk maken” of “Boven de klantverwachtingen uitstijgen” als een absolute eye-opener zal beschouwen. Tegen het onderwerp van het persoonlijk maken van de verkoop en het aanhalen van relaties met klanten is natuurlijk weinig in te brengen, zeker niet in de verdergaande digitale wereld. Maar van de andere kant is het ook wel heel essentieel voor het verkoopvak. Voor mij is het hetzelfde om te gaan roepen dat marketeers zich meer moeten gaan verdiepen in de werkelijke behoefte van de klant. Daar begint het mee!
Het boek had voor mij best wat meer diepgang mogen hebben, het blijft nu redelijk plat, waardoor het wel heel toegankelijk wordt. Voor de meer ervaren verkopers had het dan ook meer toegevoegde waarde gekregen.
Praktisch: ****
Leesbaar: *****
Actueel: *
Vernieuwend: *
Ons oordeel: *** Lezenswaardig