Om producten en diensten te verkopen, zijn veel marketeers van producenten aangewezen op de verkoopkanalen van hun partners: de winkeliers. Trademarketing – ook wel shoppermarketing genoemd – omvat de marketingactiviteiten van leveranciers en retailers sámen, die erop gericht zijn een mooie en effectieve winkelbeleving voor de consument te creëren. In de ideale wereld trekken producent – of leverancier – en de verkoper samen op en voeren plannen uit die gericht zijn op het creëren van waarde voor consumenten en het genereren van winst voor de verkopende partijen.
Onder meer door de opkomst van online marktplaatsen, zoals Bol.com, Wehkamp of Zalando, staat online trademarketing steeds meer in de belangstelling. Het opzetten van goede trademarketingplannen gaat over tal van marketingkanalen heen en raakt meer disciplines dan ooit tevoren. En er zijn nieuwe vragen: Hoe zorg je voor een passende commerciële invulling waarbij de shopper shopt en de verkopers nog geld verdienen? Welke online samenwerkingen in de vorm van campagnes, branding of categorymanagement zijn daarvoor nodig? Judith Al van OneRetail deed onder meer ervaring op bij haar vorige werkgever Coolblue en maakte haar specialisatie van het stormachtig ontwikkelende online trademarketing: “Winnen van een Google blijft een mooie uitdaging. Op dat gebied zul je het slimste jongetje van de klas moeten zijn.”