Of het nu gaat om mobile marketing, display & programmatic advertising, contentmarketing, e-mailmarketing, marketing analytics of campaign management: voor elke marketinguitdaging is er wel een systeem, dat dit proces kan automatiseren en ondersteunen. En de systemen worden door de inzet van AI ook nog slimmer. Wat de marketeer allemaal kán met Martech is wel duidelijk. Vraag is of het echt hélpt en wat je er als marketeer van moet begrijpen.
Om een beetje ‘Martech-bij’ te blijven – en daar is beslist iets voor te zeggen – zou je dagelijks door de tamelijk droge kost van sites als Chief Marting Technologist moeten ploeteren of het (hét) jaarlijks hysterischer overzicht van Martech-goeroe Scott Brinker moeten worstelen: de Marketing Technology Landscape Supergraphic 2018 ontwikkelde zich in een paar jaar van een handig schemaatje in een heuse Martech 5000, waar trouwens in werkelijkheid 6.829 IT-producten in staan.
Nou bestaan er meerdere congressen, cursussen en bijeenkomsten over Martech, maar Ludo Voorn en Coen Wiers vatten het tamelijk ambitieueze idee op om ‘de marketeer’ op één avond door technologie & tooling te loodsen én stil te staan bij de vraag wat er voor nodig is om die goed te implementeren. Wiers kennen we als Marketing Automation en Relevance Manager bij Rabobank, gespecialiseerd in digital transformation, martech, digital marketing en advertising. Voorn helpt momenteel bij de ontwikkeling van een nieuwe Master op het gebied van Martech & Customer Experience. In de afgelopen jaren was hij onder meer CMO van Zwitserleven, PostNL en verrichtte een grote opdracht bij Rabo. Een vraaggesprek over de stand van de marketingstaat (longread alert aan!) met een IT-petje op: “Dat er veel tools zijn ontwikkeld rondom marketingcommunicatie, is omdat er veel geld mee gemoeid is. Die businesscase was dus gemakkelijk te maken.”
Marketingfacts is een gezamenlijke onderneming van NIMA en BBP Media