(Interview met Martin Huisman) ‘Peilstok in je marketingafdeling’

Wat een bedrijf aan marketingkennis en -vaardigheden nodig heeft, verschilt nogal per type bedrijf en per branche. Er valt daarom ook veel voor te zeggen het hele team of de hele afdeling eens door een scan te halen om uit te zoeken wát er aanwezig is, waar nog mogelijkheden liggen en waar een upgrade gewenst is in de vorm van bijscholing.

Wat een bedrijf aan marketingkennis en -vaardigheden nodig heeft, verschilt nogal per type bedrijf en per branche. Er valt daarom ook veel voor te zeggen het hele team of de hele afdeling eens door een scan te halen om uit te zoeken wát er aanwezig is, waar nog mogelijkheden liggen en waar een upgrade gewenst is in de vorm van bijscholing.

Tot hier weinig nieuws, maar wie zelf ooit op ‘de marketing’ heeft gewerkt, weet dat het nog best een uitdaging kan zijn om het zo te draaien dat de kennis en vaardigheden een beetje aansluiten bij ‘waar de markt om vraagt’. Sterker: de meeste leidingevenden in marketing hebben vaak maar bij benadering idee wat het team kan en wat juist niet. Wat je dan zou wíllen is een soort peilstok die je uit het team kan trekken om het oliepeil te meten van kennis en kunde. Weten ze genoeg over digital? Snappen ze de basics van marketing? Zit er genoeg kennis die je aan conversie moet helpen? Kunnen ze überhaupt een beetje communiceren? En past dat profiel van je team bij de ambities en de jaarplannen?

Aanleiding voor dit vraaggesprek is NIMA Marketing Peil; Dé peilstok voor de marketingkennis van een team of afdeling met professionals in marketing, communicatie en/of sales; Een NIMA-dienst om te meten waar mogelijkheden liggen om als afdeling of bedrijf via scholing betere marketingresultaten te boeken. Hier lees je er meer over.

Het volledige interview lees je op