Ronald, hoe is dit allemaal ontstaan?
Drie jaar geleden was de eerste marketingstudiereis naar Shanghai. Een van de zakelijke hotspots in de wereld. In één week tijd brachten we een bezoek aan tien bedrijven en daar keken we hoe marketing bedreven wordt, dát was de missie. Hoe doen ‘ze’ het daar op strategisch gebied, maar ook met een blik op de vertaling naar de praktijk. De reis was opgezet voor de toppers (o.a. RM’ers) bij NIMA, maar ook andere geïnteresseerden en toppers uit de studentenwereld zijn toen meegegaan. Het was meteen een daverend succes.
Is het daarom een terugkerend fenomeen?
Ja, het jaar daarna zijn we naar Kaapstad en Dubai geweest, vorig jaar naar Korea en Japan en dit jaar naar Argentinië. Argentinië is helemaal ‘hot’ sinds de grenzen weer open zijn voor export en import. Op marketinggebied is daar heel veel aan de hand, men maakt een giga-inhaalslag op retailgebied en online. Innovaties krijgen prioriteit. Het land bruist, nu president Magri het weer op de kaart wil zetten. Dat moeten we dus zelf zien en meemaken…en kansen benutten.
Wat is het concept van de studiereis?
We gaan ook dit keer weer naar 9 of 10 ondernemingen. Met een brede oriëntatie in ons vakgebied, dus retail, businessmarketing, consumentenmarketing, dienstverlening, medisch, hospitality, wijn, sport, een masterclass op een universiteit…heel veel hoeken van het speelveld. We gaan kennis halen maar zeer zeker ook ervaring en kunde brengen. Daarmee zijn we begonnen in Kaapstad, bij jonge ondernemers in een township, maar ook vorig jaar hebben we de gouverneur van de armste Koreaanse provincie van een compleet businessplan voor zijn regio voorzien. Dat doen we meer en meer. Geweldige kick krijg je daarvan.
Hoeveel marketeers mogen er mee – wie zijn je doelgroep?
We hebben plaats voor ongeveer 35 reisgenoten. Uiteraard gaan er RM’ers en SMP’ers mee, maar ook ondernemers, start-ups, (marketing) directeuren en marketingmanagers, en ook studenten die een week op pad willen met deze ervaren vakgenoten zijn erbij…je ziet ook daar een brede samenstelling van de groep. Heel inspirerend, voor allemaal, zo blijkt.
Hard werken, die week?
Zeker weten! We hebben onderling natuurlijk ook veel pret en stevige inhoudelijke discussies, maar het aspect studiereis prevaleert altijd. Geen schoolreisje, geen cultuur- of soort-van-vakantie. In de vrije tijd maken we uiteraard wél ruimte om aandacht te schenken aan bijzondere dingen en speciale locaties.
Contacten leggen hoort er ook bij?
Ja, ook dat. Jonge mensen trekken nu naar Argentinië omdat daar kansen liggen. Ondernemers zien mogelijkheden om producten te importeren naar Europa of hun hier gemaakte producten dáár aan te bieden. De agro-business bijvoorbeeld…helemaal top. Ons land is bij uitstek kennisleverancier en daarom alleen al is deze reis de moeite waard.
Nog even….wanneer is deze Marketingstudiereis? Is er een website?
We vertrekken op vrijdagmiddag 23 september en zijn op 2 oktober weer in ons land. Een dikke week op reis met 2 weekenden…optimale besteding van de tijd.
Op de website van SWOT staat alles wat je over deze stapeling van ervaringen wilt weten.