Sabine van Roon Orgelist is sinds dit najaar Senior Communication Professional (SCP); een titel die NIMA toekent op basis van leidinggevende ervaring in het communicatievak, aangevuld met commitment aan een Persoonlijk Educatieprogramma. Met haar bedrijf Pyth is Sabine flexibel inzetbaar voor creatieve communicatie bij verandering. Binnen de beroepsvereniging NIMA is ze al lange tijd actief betrokken bij de community Internal Branding, precies op het terrein waar communicatie, marketing en HR elkaar ontmoeten en samenwerken. Eerder werd zij ook al Senior Marketing Professional, waardoor ze inmiddels twee persoonsgebonden titels mag voeren: ‘Als marketing- of communicatieprofessional ben je de spiegel van het merk en raadgever van de boardroom.’
In de eerste plaats maar met de deur in huis: Waarom wordt iemand SCP? Wat was jouw reason to believe?
Wie herkent zich er niet in? Hoe belangrijk we het ook vinden om bij te blijven op ons vakgebied, urgent is het vrijwel nooit. Daarmee dreigt het van de agenda te verdwijnen, tot het moment dat je niet meer kunt meekomen. De meerwaarde van de NIMA-certificering zit ‘m in het commitment dat je afgeeft voor permanente educatie en niet te vergeten: het contact met vakgenoten. Voldoende reden om SCP te zijn, toch?
Communicatieprofessional kent geen echt overtreffende trap, behalve communicatiemanager, -adviseur of -consultant. Schiet de vraagzijde – werkgevers, opdrachtgevers – iets op met de introductie van deze titel?
Functietitels zoals manager, adviseur of consultant geven professionele mijlpalen aan. Die worden beoordeeld en onderschreven door de werkgever of in het geval van zelfstandigen, aangetoond met referenties van opdrachtgevers. Daarnaast zijn er gerenommeerde opleidingen, op hbo- en universitair niveau, die ook waardevolle titels opleveren. Bij Senior Professionals-titels werkt het net even anders. Je wordt beoordeeld op je instapniveau en daarna blijft NIMA de honger naar kennis aanwakkeren. Door het PE-puntensysteem, komt opleiding vanzelfsprekend op je agenda voor. No more excuses. Voor werkgevers en opdrachtgevers is dit nog altijd geen garantie dat een SCP-er inhoudelijk sterker is dan een niet-gecertificeerde vakgenoot, maar ik vind het op z’n minst iets zeggen over je persoonlijkheid: je bent leergierig en professioneel serieus.
Je bent behoorlijk thuis in de hoek van nieuwe marketingmiddelen of – methoden als contentmarketing, storytelling, internal branding. Hebben die de relatie tussen de afdelingseilanden ‘marketing’ en ‘communicatie’ wezenlijk veranderd?
Interessante vraag. Ervan uitgaande dat je bij contentmarketing en storytelling de ware verhalen wilt optekenen, ontdek je mogelijk afwijkingen tussen je gewenste positionering en de dagelijkse realiteit. Als marketing- of communicatieprofessional ben je de spiegel van het merk en raadgever van de boardroom. Pas als daar het besef doordringt dat het gewenste merkverhaal en de werkelijkheid hetzelfde moeten zijn, heb je goud in handen. Het merkverhaal wordt leidend voor KPI’s op alle afdelingen. Niet alleen marketing en communicatie zijn dan vereende krachten, ook de andere divisies vormen een logisch geheel.
Van marketing wordt vaak beweerd dat er maar weinig vakgebieden zo veeleisend zijn op het gebied van bijscholing. Geldt dat ook voor communicatie? Hoe ervaar jij dat?
Als communicatieprofessional ontkom je er volgens mij niet aan om naast specifieke communicatie skills ook ontwikkelingen uit het Marketing of HR domein te volgen. Bijscholing is een kwestie van bladen lezen, blijven sparren met vakgenoten en zo nu en dan de verdieping zoeken door bijvoorbeeld een Masterclass of seminar te volgen. Zolang je jezelf niet wijs maakt dat je in alles dé specialist moet worden, is dat prima te combineren met je werk. Het NIMA is voor mij de ingang om op die manier aangehaakt te blijven. En als ik een keer moet afhaken op een specifiek onderwerp, vind ik achter die zelfde deur een netwerk met mensen die er wel verstand van hebben.
Want dat een zakelijke succesfactor? Zo’n netwerk?
Als zelfstandige is het bijzonder prettig te kunnen terugvallen op een vertrouwd netwerk van professionals. Dat doe je in de eerste plaats voor jezelf, maar ook voor je opdrachtgever. Bij NIMA vind ik mensen die me aanvullen op specialistische competenties, maar ook die me kunnen vervangen als het nodig is. Natuurlijk helpt het als je aansluit in een van de besturen, daarmee onderhoud je langdurig en regelmatig contact met elkaar. Voor mij voelen ze als collega’s die ik bij tijd en wijlen ook benader om te sparren.
Afgaand op jouw focus en ervaring ben je echt een marketeer met focus op het communicatievak. In welke hoek ligt jouw hart echt? Are you stuck in the middle?
Creatieve communicatie bij verandering; dat is kort gezegd mijn werkveld. Persoonlijk word ik erg blij van een origineel concept en sterke tekst, vooral als ze slim in de tijd aaneengeregen worden en daarmee de boel in beweging zetten. Communicatie kan niet zonder commerciële strategie. Gelukkig hoef ik niet te kiezen; er is behoefte aan mensen die in the middle het verschil maken.
Je bent zelfstandig adviseur en schrijver. Met wie praat jij meestal aan klantzijde? Zijn dat communicatiemanagers, marketingmanagers, ondernemers?
Mijn gesprekspartners zijn heel divers. Van ondernemer tot CEO of marketingdirecteur en van online marketeer tot corporate-communicatieverantwoordelijke. Op projectniveau ontmoet ik uiteindelijk willekeurig wie inhoud aan de boodschap geeft. Dat is wat communicatie een mooi vak maakt, het raakt iedereen.