HMSHost International is wereldmarktleider in eten en drinken voor reizigers. In Nederland is HMSHost onder meer actief op luchthaven Schiphol en exploiteert het horecaformules op verschillende Nederlandse stations, winkelcentra en outlets, kortom: op plaatsen waar veel mensen op één of andere manier onderweg zijn. VP Marketing & Communications Marlijn van Straaten begon er in 2016, nadat ze eerder werkzaam was in verschillende grote ‘marketingbedrijven’ als Schiphol en L’Oréal. Vorig jaar besloot ze zich aan te sluiten bij NIMA als Register Marketeer, een persoonsgebonden titel waarvoor kandidaten een flink aantal jaren ervaring moeten hebben. Vraag is waaróm je zoiets doet. Dus we vroegen het aan haar.
Je bent vorig jaar Register Marketeer geworden, op zich bijzonder want je loopt al lang mee in het vak en zult je netwerk ook op orde hebben. Waarom doe je zoiets?
Het Register Marketeer-netwerk staat voor mij voor het uitwisselen van kennis en ervaring en het uitwisselen van vraagstukken over het marketingvak. Da’s heel belangrijk omdat we een aantal vergelijkbare vraagstukken delen die we steeds vanuit een ander perspectief kunnen beantwoorden. In 2016 ben ik in contact gekomen met een aantal nieuwe RM-bestuursleden die mij hebben gevraagd een assessment af te leggen.
Wat vind jij de meest fascinerende ontwikkeling in marketing op dit moment?
Voor mij zijn dat twéé ontwikkelingen. In de eerste plaats ‘voice’ en dan met name podcasts. Voice is een nieuwe manier om in de versnelde samenleving informatie tot je te nemen, terwijl je toch iets anders aan het doen bent. En daarnaast let ik extra op applicaties die inspelen op de behoefte om eten te bezorgen, te bestellen of die twee samen. De strijd om de consument en de toeleveranciers hierin is fascinerend.
Opvallend dat jij via échte marketing-corporates als L’Oréal, PepsiCo en Sara Lee ineens bij een horecabedrijf terecht bent gekomen met voortdurend één op één-contact met klanten. Hoe bevalt dat? Wat is daar leuk aan?
Bij alle bedrijven waar ik heb gewerkt en HMSHost – waar ik nu werk – draait het om het bouwen van een merk. Bij L’Oréal, Pepsico en Sara Lee was dat iets eenvoudiger omdat het B2C-merken zijn met grote merkbekendheid en budgetten. HMSHost is een organisatie waar ik de marketingafdeling heb opgezet en merken aan het bouwen ben met een nieuw team van enthousiaste marketeers. Niet alleen bouw ik daar aan het merk HMSHost voor business-to-business, maar we creëren ook nieuwe merken die we eerst aan onze businesspartners als NS, Schiphol en Mc Arthur Glenn moeten zien te verkopen, om vervolgens de consument te overtuigen dat dit merk een behoefte beantwoordt. Uiteindelijk draait het om ‘building the brand is building the business’. Een grote uitdaging bij HMSHost, maar wel eentje die ik met enorm veel energie én de nodige passie internationaal vervul.
Een collega van je stelde ooit dat we in Nederland veel te veel denken vanuit de keuken in plaats van aan de consument. Is dat iets dat je herkent en waaraan je iets kan of wil doen?
Haha, mijn CEO heeft een goed PR-team achter zich. Maar het klopt natuurlijk wel; denken vanuit de consument zorgt ervoor dat we merken ontwikkelen die inspelen op een bepaalde behoefte en daarbij maken we keuzes. Strategie ís kiezen. We kiezen er bijvoorbeeld voor om geen compleet assortiment te willen aanbieden op álle locaties. Via ons Tribes-onderzoek weten we welke consument waarheen reist, wat hem of haar beweegt en wat nodig is. Daar spelen we op in. Om deze reden hebben we bijvoorbeeld een nieuw merk ontwikkeld dat binnenkort gepilot wordt op de NS-stations en inspeelt op de behoefte dat je écht lekker wilt eten, maar dat je maar beperkte tijd hebt. Houd de pers maar in de gaten!
Dit interview verschijnt in de NIMA-krant Update, die eind augustus verschijnt en voor alle NIMA Members wordt meegezonden met MarketingTribune