‘Marketing Nederland staat op de schouders van reuzen, alle reden om vooruit te kijken’
Op 1 december van dit jaar bestaat het Nederlands Instituut voor Marketing, NIMA, vijftig jaar. Reden voor het exameninstituut en beroepsvereniging voor marketing, communicatie en sales om uitgebreid stil te staan bij de toekomst van het marketingvak. Aan de hand van tien ‘megatrends in markt, maatschappij en marketing’ werken specialistengroepen van NIMA – de communities – scenario’s uit over de toekomst. Deze gebundelde uitwerkingen worden dit najaar in verschillende media gepubliceerd maar ook tezamen ter aarde besteld; via een tijdcapsule in de geboortegrond van NIMA.
60.000 NIMA-diploma’s
Tijdens een bijeenkomst op 1 december 1966 in Bunnik richtte een aantal kopstukken uit de Nederlandse Vereniging voor Efficiëncy, het NIVE, samen het Nederlands Instituut voor Marketing op. Dat gebeurde nadat het ‘marketingdenken’ in de jaren zestig een enorme vlucht nam, onder meer door publicaties van economen als Philip Kotler en Jerome McCarthy. De kersverse vereniging stelde zich tot doel om aandacht voor marketingvraagstukken in de breedste zin te bundelen en de juiste inpassing van de marketinggedachte in het totale bedrijfsbeeld te bevorderen. Ten overstaan van zo’n vijftig marketeers werd het eerste bestuur aangewezen onder aanvoering van Frans Keijzer van Lips Scheepsschroevengieterij, waarin onder meer bestuurders van Unilever, Wärtsila, J. Walter Thompson, De Gruyter en Joh. Enschedé zitting namen. Op dit moment zijn zo’n 3500 personen en bedrijven lid van NIMA, vormen zo’n 15.000 personen de achterban, organiseert het ruim zestig events en classes per jaar en hebben ruim 60.000 mensen ‘hun NIMA’ gehaald; de bekende marketingdiploma’s die nog altijd normerend zijn voor het commerciële beroep en de functie.
Boerenploeg
NIMA-voorzitter Martin Huisman: “We zijn er best trots op, want tenslotte haalt lang niet iedere beroepsvereniging zo’n eerbiedwaardige leeftijd. Marketing in Nederland staat op de schouders van reuzen, dat zeker, maar we zagen in onze verjaardag aanleiding om juist vooruit te kijken. Geen vak is immers zo veranderlijk als het onze. Het 50-jarig jubileum zal worden aangegrepen voor een inhoudelijke verdieping. Niet te zwaar op de hand, maar ‘spelend met gedachten’ rond een aantal metatrends die naar verwachting de toekomst van het vak zullen vormgeven: thema’s die stuk voor stuk van invloed zullen zijn, maar waarvan de exacte invulling en impact vaak nog ongewis is.”
Per onderdeel van het vakgebied zal de uitwerking van die metatrends verschillend uitpakken, zo is de verwachting. In de loop van 2016 gaan de 25 verschillende NIMA Communities – gegroepeerd rond specialisaties, regio’s en loopbaanprofielen – de toekomst van marketing, sales en communicatie voorspellen. Deze bijdragen worden via verschillende vakmedia gepubliceerd. Op de échte verjaardag van NIMA – op 1 december 2016 – zullen ze als tijdcapsule worden begraven op een nog nader aan te wijzen plaats in Bunnik. Huisman: “Een ludieke actie natuurlijk, maar ergens hoop je dat er over een paar ijstijden ooit een boer tegenaan ploegt.”
De metatrends die het NIMA Next 50-comité heeft geformuleerd zijn:
- Now Experience and Mood
- Customisation & Personalisation/ Maker Movement Marketing
- Persuasion Design
- New Ethics
- Eternal Health & Vitality
- De Purpose Paradox
- Temporary flocks
- Meeting the Principals of Growthhacking
- New Stars on a professional journey
- Marketing to the People