Onderzoek naar opleiding en netwerken in het vak om steeds een neuslengte voorsprong te houden
Marketing- en CE-student Lotte Berk probeert een beeld te krijgen van de manier waarop marketeers zichzelf bijscholen en hoe ze aan hun informatie komen om bij te blijven en een voorsprong op te bouwen. Boeiende deelvraag: willen we weer netwerkborrels of blijven we rommelen op afstand?
Toegegeven: wie als marketeer echt een deuk in een pakje boter wil kunnen slaan, zal zich moeten vereenzelvigen met het idee dat het nóóit klaar is. Dat bijscholen en netwerken. Afstudeerder Marketing en Commerciële Economie Lotte Berk probeert een beeld te krijgen van de manier waarop marketeers zichzelf up to speed houden en hoe ze aan hun informatie komen om bij te blijven en een voorsprong op te bouwen. Willen we bijvoorbeeld weer netwerkborrels of blijven we liever rommelen op afstand?
Voor je verder leest: Berk heeft vijf minuten van je tijd nodig en omdat we álle jonkies graag helpen die het vak verder willen brengen: hier vind je het onderzoek dat loopt en door deel te nemen help je haar met afstuderen.
Algemeen bekend en het kan ook niet genoeg worden benadrukt: marketing verandert misschien niet eens zoveel harder dan andere vakgebieden, maar méér weten dan de rest, slimmer zijn, sneller; heeft voordelen. Financiële voordelen welteverstaan. Meer ervaring hebben, een goed netwerk, zicht op verandering, trends kunnen onderscheiden van hypes, het helpt allemáál als je marketingprofessional bent en daarom hang je ook rond op kennisplatformen als dit. Maar ‘wát wil de vakgenoot’, dat vragen we ons op de M!-redactie ook geregeld af.
Marketing- en CE-student Lotte Berk is dat aan het uitzoeken. Voor beroepsvereniging NIMA, want daar is de verheffing van de individuele marketeer natuurlijk tot hogere kunstvorm verheven, en dan doet het er nogal toe wát er wordt ontwikkeld en waarom dat gebeurt. Niet alleen voor NIMA. Leukste, of misschien meest interessante vraag is er één die veel bedrijven, organisaties en professionals bezighoudt: gaan we het najaar straks volprakken met schuimende nietanderhalvemeter-netwerkborrels (congressen, prijsuitreikingen, seminars, masterclasses, kennissessies), houden we dat op afstand en vanuit de eigen thuiswerkgarage, óf buigt de trend eerst door naar live en buigen we dan weer terug naar – bijvoorbeeld – hybride events? Daar zijn nogal wat uiteenlopende meningen over, vaak trouwens afhankelijk van de virologische lekenkennis die iemand meebrengt.
Hieronder nog wat toelichting van Berk zelf op dat onderzoek, en als je haar wil helpen doe je dat dus door nu (nu) even door die vragenlijst te surfen.
“Bijscholen en netwerken zijn twee thema’s die bijdrage aan het positieve welzijn van de mens. Maar doen we daar als marketeers voldoende aan? De laatste jaren worden de thema’s steeds belangrijker op de werkvloer en velen krijgen er dan ook de tijd – en budget – voor van de werkgever.
“Uit onderzoek van Herman Aguinis en Kurt Kraiger bleek dat het volgen van opleidingen en trainingen een positief effect heeft op werknemers en hun prestaties voor een bedrijf. Dat komt doordat het volgen van een training geassocieerd wordt met positieve consequenties: nieuwe vaardigheden, betere prestaties en hogere commitment.
“Het vakgebied marketing is constant in verandering. Het is dan ook van belang om bij te blijven. Zeker als je kijkt naar de veranderingen die covid-19 met zich meebrengen. In een rap tempo is de digitale wereld belangrijker geworden. Om als marketeer voordeel uit situaties als deze te behalen is het van belang om up-to-date te blijven van de veranderde behoefte. Netwerken is daarbij óók van toepassing, omdat het nieuwe deuren voor je kan openen. Nieuwe mensen leren kennen zorgt dan ook voor nieuwe kansen.
“Er zijn zoveel manieren om bij te blijven in je vakgebied en er is dan ook voor ieder wat wils. Luister je het liefst naar een podcast, lees je literatuur, houd je vakmedia bij, bezoek je online een webinar? Hetzelfde geldt voor netwerken. Dat kún je tegenwoordig gemakkelijk online doen, bij voorbeeld door middel van LinkedIn. Maar het is ook mogelijk dat je mensen uit het vakgebied liever in het echt leert kennen en dan ga je naar netwerkborrels. Helaas door covid-19 is dat laatste tegenwoordig minder mogelijk… Wel is er veel behoefte aan live evenementen en ik ben er dan ook van overtuigd dat na de coronacrisis veel animo voor is.
“Zoals je merkt doe ik steeds aannames naar wat ik dénk waaraan de marketeer en de marketeer to be behoefte hebben. Ik zit dan ook met een aantal vragen rondom die twee thema’s. Om daar achter te komen waar de behoefte echt zit ben ik op onderzoek uit.
“Dus ben je werkend, werkzoekend of studerend in het marketingvak, dan kan ik je hulp goed gebruiken. Het invullen van de enquête duurt ongeveer vijf minuten, is geheel anoniem en de resultaten worden alleen gebruikt voor dit onderzoek. Hier vind je de enquête. Ik hoop dat je op open vragen zo concreet mogelijk antwoord en relevante suggesties geeft. Alvast bedankt!
Dit artikel is eerder gepubliceerd op