In Duitsland zijn de ‘winnaars’ van het YouTube Ads Leaderboard 2020 bekendgemaakt. Hebben wij wat aan die informatie? Ja, want je kunt de oosterburen van echt álles betichten, maar niet dat ze niet op ons lijken. In alles, dus ook in reclame en marketing. Reden waarom we altijd even meeloeren in de nieuwsbrief van Werben und Verkaufen en daar kwamen we deze Top-3 tegen.
Ergens wel bijzonder dat marketing- en reclameminnend Nederland redelijk op tilt gaat van Britse kerstcommercials of in februari – deze week nog – van de duurste reclameblokjes rond de Super Bowl. De Duitsers hebben een economie en consumentenmarkt die meer op de onze lijkt. De Youtube Ads Leaderboard Top 60 shortlist scoort op meetbare succesfactoren: organisch bereik en kijkersbinding. Dat leverde dus drie winnaars op die ook voor Nederlandse ogen vermakelijk of leerzaam zijn. Hier trouwens dat artikel in WundV.
Creative Lead van Google in Duitsland doet even een WC-eend, maar hij heeft best een punt natuurlijk waar hij uitlegt waarom die ads zo belangrijk zouden zijn: “YouTube is een geweldige speeltuin voor creativiteit en bereikt elke maand alleen al in Duitsland meer dan 47 miljoen mensen. We feliciteren dus de winnaars die het YouTube-publiek op verschillende creatieve manieren hebben weten te inspireren. Alle drie de merken bewijzen hoe je kunt overtuigen met het lef om origineel en onderhoudend te zijn op YouTube”, aldus Henry Bose.