Lineaire kijktijd daalt structureel en fors sinds april 2015

televisie

De kijktijd in de doelgroep 20-49 is in twee jaar met 15 procent gedaald. Dat blijkt uit cijfers van GroupM over 2016 in vergelijking met het jaar ervoor.

GroupM constateert dat de daling van de kijktijd sinds april 2015 is ingezet. Met uitzondering van de evenementmaanden juni en augustus is er in elke maand sprake geweest van een daling ten opzichte van dezelfde maand in 2015. Een verklaring waarom de structurele daling per april 2015 begint, is moeilijk te geven.

De cijfers hebben betrekking op de belangrijkste commerciële doelgroep 20-49 jaar en het avondtijdvak (18:00-24:00u). (SKO rapporteert altijd op de doelgroep 6 jaar en ouder en op de hele dag).

In totaal is de kijktijd binnen de doelgroep 20-49 jaar ruim 7 procent lager dan in 2015. Het is duidelijk dat de grootste daling plaats heeft onder de 13-19 jarigen (-17%) en de kleinste daling bij de 50+-ers (-2,6%).

Bron en lees verder: Adformatie