Tijdens de afgelopen B2B Exchange bij AFAS in Leusden stond ik tijdens de ronde-tafel-sessies binnen B2B bij het onderwerp data science. Tijdens de sessie werden er allerlei mooie systemen benoemd die aan elkaar gekoppeld kunnen worden, zoals Marketing automation, CI en CDP (Customer Data Platform). Als kers op de taart hebben m’n tafelgenoten ook nog eens een team aan data scientists tot onze beschikking.
Je weet: die verbinden allerlei data-knooppunten met elkaar. Dit leidt tot allerlei prachtige conclusies die vervolgens naar kansen voor de organisatie worden doorvertaald. Wow, wat een luxe: allerlei systemen en een team aan data scientists binnen een B2B-marketingafdeling/organisatie. Helaas geldt die luxe niet voor de meeste B2B-organisaties, al is JB2B-marketing vandaag de dag allang geen niche meer. Eerder schreef ik hier al een artikel over. Toch hebben de meeste B2B-organisaties, maar één marketeer zitten: de Lone Wolf B2B-marketeer.
Als Lone wolf B2B-marketeer heb je nu eenmaal geen data scientists of database marketeer tot je beschikking. Nu denk je vast: jeetje, ik krijg met moeite m’n dagelijkse werkzaamheden af….Ik heb hier helemaal geen uitgebreide systemen en budgetten voor. Wel weet ik dat ik er binnenkort mee aan de slag moet om de concurrentie bij te kunnen benen. Geen zorgen: speciaal voor jou als Lone wolf B2B-marketeer heb ik dit artikel geschreven. Samen focussen we op wat je zelf wel kunt doen!
Lees het artikel hier verder.
Eerder verschenen op