De Chief Marketing Officer lijkt in toenemende mate te worden overvleugeld door de Chief Commercial Officer. Klopt dat vermoeden? En welke extra skills heb je als marketeer nodig om je macht te behouden? Peter van Woensel Kooy vroeg het aan vijf marketing- en HR-bazen: Erik van Engelen, Jacques Kuyf, Louise Nass, Paul Stamsnijder en Rene Hofma. En onderzocht natuurlijk ook de hamvraag: CCO versus CMO – wie wint?
CMO or CCO, that is the question. Of gaan ze samen? Vroeger had je de afdeling Sales en de afdeling Marketing. In internationale vakmedia lees je nu steeds vaker over benoemingen van Chief Marketing Officers naast of zelfs onder de Chief Commercial Officers. In hiërarchie dus een treetje lager. Caramba! Wat is hier aan de hand? Is dit een serieuze trend, een bedreiging voor marketeers of de zoveelste hype met gekke afkortingen… MarketingTribune zoekt het voor je uit, in de print-editie die vandaag verschijnt en hier in deze longread met alle interviews en tips voluit.
Lees dit artikel bij MarketingTribune