Lotte Willemsen: ‘Merken moeten leren de juiste vragen te stellen’

Ze promoveerde in 2012 cum laude als communicatiewetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam, maar ontdekte dat de wetenschap soms wel érg ver afstaat van het bedrijfsleven. Een gapend gat, waar ze besloot met beide benen in te springen. Lotte Willemsen is nu lector Communicatie in een netwerksamenleving aan de Hogeschool van Rotterdam en leidt een onderzoeksgroep naar de (on)bedoelde effecten van digitale content en conversaties. Daarnaast geeft ze lezingen, doet ze onderzoek voor bedrijven en is ze hoofdredacteur van het Tijdschrift voor de Communicatiewetenschap. Haar tip aan het bedrijfsleven? Kijk niet naar óf iets succesvol is, maar waarom.

Je omschrijft jezelf ook wel als een wetenschapper die met één been in de maatschappij blijft staan.
“Ik ben nog steeds een wetenschapper, maar de vraag begint nu vanuit de praktijk en vroeger vanuit de theorie. Ik vind het heel inspirerend om met mensen uit de praktijk te praten, nieuwe trends te duiden en assumpties te testen. Want heel vaak klopt het wel wat mensen denken, maar alleen onder bepaalde omstandigheden.”

Lees dit interview van Berber Hoekstra op