De kogel is door de kerk en het besluit staat vast. Op 26 maart is Bol.com in Amsterdam uitgeroepen tot Beste Marketingbedrijf van Nederland, gebaseerd op de marketinginspanningen van 2018. Op zich is dat opmerkelijk, want als je naar bedrijfsresultaat kijkt, is de vraag best gerechtvaardigd of Bol.com zo’n titel nú, twintig jaar na zijn oprichting en feitelijk nog altijd worstelend met een overtuigend businessmodel, verdiende. Ik denk het wel, maar een beetje toelichting is misschien op zijn plaats. Een analyse met het juryrapport in de hand.
E-commerce heeft het moeilijker dan veel vakgenoten zich realiseren. Marketingfactsblogger en één van de bestgelezen polemisten van het vak – Tadek Solarz – heeft er een soort hobby van gemaakt om vat te krijgen op het échte succes van Bol.com, met name het aandeel dat het levert aan de winst van zijn moeder Ahold Delhaize. Er zijn vermoedens en er wordt geregeld over geschreven en gediscussieerd, maar echt weten doet de argeloze aandeelhouder niets. Wat we wel met redelijke zekerheid kunnen zeggen is dat het aandeel van Bol in de winst van zijn eigenaar niet hemelschokkend zal zijn en dat geldt voor wel meer e-tailers waarvan wordt vermoed dat ze het goed doen, maar waarvan we weten dat ze hun succes vooral uitdrukken in termen van groei. Een beproefde strategie, met name in tech-sectoren: eerst volume, dan winstgevendheid. De vraag is hoe lang dat nog blijft duren, want screen agers kunnen zich niet eens een wereld zonder e-tailers voorstellen. De Start-up-fase is nu wel een beetje voorbij. Niemand weet het, zou Tadek zeggen.
Maar béste marketingbedrijf dus. Van Nederland. Nogal een standpunt van de jury en nogal een hoofdprijs. Van oudsher de NIMA Jaarprijs, tegenwoordig Dutch Marketing Award. En waar vrijwel alle vakprijzen, we telden er ooit een stuk of tachtig (!) in marketing, ‘de campagne’ op één of andere manier op de voorgrond plaatsen, beloont de Dutch Marketing Award vooral de gekozen marketingstrategie.